
Waarom is marketing tijdens (en vooral voor) de feestdagen zo belangrijk?
Haal je de veel of het grootste deel van je omzet uit de feestdagen? Dan begrijp je hoe belangrijk het is om tijdig te beginnen met je online marketing campagnes omtrent de feestdagen. Hoe zorg je er echter ervoor dat klanten jouw producten of diensten vinden? Begin vroeg met investeren en werk aan zoekmachineoptimalisatie (SEO). SEO kan je helpen om beter te scoren in zoekmachines. Advertenties zijn vaak duurder rondom de feestdagen omdat logischerwijs veel bedrijven dan meer beginnen te adverteren. Met een goede SEO strategie zorg je ervoor dat er organisch verkeer binnenkomt dankzij hogere rankings in de Google zoekresultaten. Zoeken potentiële klanten vervolgens naar jouw producten of diensten, dan sta je meteen al in de top zoekresultaten en kost dit je dus veel minder geld dan advertentie campagnes.
Wat zijn je doelstellingen voor het laatste kwartaal (Q4)?
Als mensen tijdens de feestdagen aan marketing denken, denken ze vaak aan de samenwerking tussen sales en marketing. Hoewel dit belangrijke aspecten van een marketingstrategie zijn, is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de content op je website is geoptimaliseerd voor Google-zoekopdrachten. Dit kan door zoekwoorden in je content op te nemen en je website te optimaliseren zodat Google je hoger rankt. Een ervaren SEO-bureau zoals Bakklog kan je helpen met deze taken. Een andere goede tip is om boeiende afbeeldingen en feestdagen gerelateerde content te maken op sociale mediasites zoals Facebook, Pinterest, Instagram en TikTok! Als je niet de tijd hebt om content voor alle 4 platforms te maken, kun je dezelfde post vaak op een andere dag opnieuw gebruiken. Dit zorgt voor consistentie in je branding bent en bespaart je ook nog eens een hoop tijd!
Stem je team af op je doelen
Het is nooit te vroeg om na te denken over hoe je je bedrijf tijdens de kerstvakantie in de markt gaat zetten. Door doelen en strategie op één lijn te brengen met het team, zorg je ervoor dat iedereen aan boord is met wat je wilt bereiken. Hier zijn een paar tips:
Maak een marketingplan voor social media dat aansluit bij je algemene doelen en doelstellingen.
Plan vooruit door een content kalender te maken, die ervoor zorgt dat je alle sociale berichten van tevoren klaar hebt, zodat je je kunt concentreren op andere belangrijke taken. We kunnen bijvoorbeeld een Facebook-bericht maken over ons laatste blogbericht en plannen dat het op 1 december wordt geplaatst, zodat het klaar is voor gebruik wanneer mensen ons na de vakantie weer op het werk gaan volgen.
Zorg ervoor dat je nauw samenwerkt met je verkoop- en marketingteam om te begrijpen welke vragen je nieuwe klanten of potentiële leads doorgaans hebben. Als je dit eenmaal doorhebt, kun je deze gaan beantwoorden in je content - niet alleen op een oppervlakkige manier, maar omarm je kennis en informeer je klanten en leads. Je zult snel zien dat dit het verschil van de wereld maakt!
Wacht niet te lang voordat je begint
Eigenlijk is dit belangrijk bij bijna alle activiteiten rondom je bedrijf 😉. Anyways, wacht niet tot de feestdagen om een social media marketing campagne te starten. Zorg er om te beginnen voor dat je een lijst met de 100 beste klanten van je bedrijf en hun contactgegevens hebt verzameld, inclusief e-mailadressen, telefoonnummers en postadres. Dit is handig omdat het je helpt contact met hen te houden in deze drukke tijd van het jaar, wanneer ze minder snel op je berichten zullen reageren.
Probeer een creatieve manier te bedenken om je beste klanten te bedanken, want ze zullen deze interactie hoogstwaarschijnlijk onthouden. Vorig jaar stuurde het Bakklog-team handgeschreven kerstkaarten naar al onze klanten om hen te bedanken voor de nauwe samenwerking die we hebben gehad en de geweldige resultaten die we samen hebben bereikt. The sky is the limit, dus bedenk hier een aantal unieke ideeën.
Maak vervolgens een marketingkalender die aangeeft welke berichten op welke dagen tijdens de feestdagen live gaan. Voeg blogposts of artikelen over uw producten en diensten toe, evenals boeiende wedstrijden of weggeefacties. Je moet ook ten minste één bericht per dag hebben om je huidige klanten te bedanken voor het kiezen van jouw bedrijf deze feestdagen. Probeer indien mogelijk prikkels aan te bieden, zoals gratis verzending of kortingen op toekomstige aankopen. Gebruik ten slotte social media platforms zoals Facebook Live, Instagram Stories en Snapchat Live stories om volgers een kijkje achter de schermen te geven bij je bedrijf buiten de sluitingstijden wanneer veel mensen niet beschikbaar zijn.
Selecteer de juiste doelgroep
Marketing tijdens de feestdagen kan een uitdaging zijn, vooral wanneer je concurreert met zoveel andere bedrijven. Maar er zijn enkele manieren om je aanwezigheid op social media te laten opvallen. Wanneer je kiest op welke platforms jij en je team gaan inzetten, is het belangrijk om de klantreis (customer journey) in gedachten te houden en platforms te kiezen waarmee je ze het beste kunt bereiken. Je wilt ook marktonderzoek doen op de verschillende platforms en erachter komen wat de concurrenten doen, zodat je hun inspanningen kunt evenaren (of zelfs overtreffen).
Wanneer je gefocust bent op B2C-markten, is het onwaarschijnlijk dat kanalen zoals LinkedIn dezelfde resultaten zullen opleveren als Facebook, Instagram, Pinterest of andere consumentgerichte sociale mediaplatforms. De beste B2B-marketingstrategieën zijn vaak compleet anders dan B2C-strategieën. Houd je bedrijf zich voornamelijk bezig met B2B klanten? Vermijd de B2B-marketingfouten die iedereen maakt.
Kies het juiste platform en de juiste kanalen voor advertenties
Verschillende social media platforms werken het beste met verschillende doelgroepen, dus het is belangrijk om de juiste te kiezen. Instagram en TikTok zijn bijvoorbeeld populairder onder jongere generaties, terwijl Facebook een betere keuze is voor oudere doelgroepen. Instagram en TikTok concurreren met elkaar omdat ze overlappende diensten aanbieden. Als je echter beide groepen mensen tegelijk wilt bereiken en een beperkt budget hebt om mee te werken, is het misschien de beste keuze om beide platforms te gebruiken. Als dat geen optie is, gebruik dan Google Ads of Twitter Ads om onderweg nieuwe potentiële klanten te bereiken. Houd er rekening mee dat er verschillen zijn tussen betaalde advertenties en organische inhoud: betaalde advertenties zijn meestal gericht op het genereren van verkeer, terwijl organische inhoud is gericht op het opbouwen van relaties. Om de betrokkenheid bij organische berichten te verhogen, kun je vragen stellen in de titel van je bericht of iemand op de foto taggen die deze mogelijk interessant vindt. Je kunt ook gesprekken starten door hashtags of @-vermeldingen (vermeldingen van iemand anders) op te nemen en influencers te vermelden die hun bericht mogelijk ook met hun volgers delen!
Hulp nodig bij je marketinginspanningen voor de feestdagen?
Wat voor soort bedrijf je ook hebt, het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je alle kansen benut tijdens de feestdagen (en Q4). Het ervaren SEO team binnen Bakklog kan je helpen je SEO-inspanningen te beheren om een boost in de verkoop te genereren. Als je op zoek bent naar een SEO-bedrijf in Rotterdam dat diensten levert in Nederland en de Verenigde Staten, neem dan contact met ons op. Met onze SEO campagnes helpen wij allerlei soorten bedrijven van start-ups, MKB'ers tot enterprises, dus neem gerust vandaag nog contact met ons op als je meer informatie wilt.
Naast professionele hulp van een marketingbedrijf zoals Bakklog, zullen de volgende tips helpen om meer verkeer en conversies te genereren:
Zorg ervoor dat elke productpagina op je site ten minste één hoge resolutie foto met beschrijvende tekst en bijschriften bevat.
Werk de content op je social media kanalen regelmatig bij met afbeeldingen met een vakantiethema om mensen te laten zien hoeveel plezier ze zouden hebben als ze jouw producten of diensten zouden kopen.
Optimaliseer de content op je social media kanalen door populaire hashtags op te nemen die betrekking hebben op het onderwerp van je bericht (bijv. #winterwonderland). Hoe meer mensen die hashtags zien, hoe groter de kans dat ze je bericht zien.