
Tegenwoordig zit bijna 55 procent van de internetgebruikers op social media. Ze gebruiken het dagelijks en leveren (onbewust) enorme hoeveelheden gegevens aan deze social media platforms. Je kunt je dus vast wel voorstellen hoe waardevol deze gegevens zijn voor het genereren van leads via social media. Slimme marketeeers kunnen dit dus gebruiken om hun publiek rechtstreeks te targeten.
Er zetten eigenlijk een paar redenen achter:
Zoekmachinemarketing is nu moeilijk. Het wordt moeilijker met elke nieuwe update. Veel websites die voorheen zonder enige moeite werden gerangschikt, vinden het nu erg moeilijk om te rangschikken. Deze websites zoeken naar alternatieven die hen kunnen helpen slagen in digitale marketing. Google is enorm competitief geworden.
Met een nieuwe website heb je veel budget nodig om je website voor de gewenste keywords te laten ranken.
Het is kostbaar. Een campagne die €1 kost voor conversie op social media kost €4 tot €5 bij zoekmachines en is dus vele malen duurder.
Hoe genereer ik leads via social media?
De meeste bedrijven gebruiken social media platforms voor hun campagnes. Dit komt omdat ze goedkope marketing aanbieden aan een selectief publiek.
Social media-campagnes zijn altijd een belangrijk onderdeel van het digitale marketingdomein gebleven. In het begin dachten de meeste mensen dat social media gewoon een ander brand building medium was. Destijds promootten kleine bedrijven en MKB-ers content op social media. Deze inhoud varieerde van cold calling tot continu spammen met allerlei berichten over het bedrijf. Al met al was het een wisselvallig scenario, waarbij het meten van rendement een groot probleem was.
Dat veranderde in 2010 toen Facebook betaalde advertenties introduceerde. Hiermee konden marketeers Facebook gebruikers targeten op basis van hun interesses. Dit opende een heel nieuw hoofdstuk in digital marketing. In navolging van dit voorbeeld hebben ook andere social media platforms hun betaalde marketingkanalen uitgerold. Hierdoor kregen social media marketeers nog meer mogelijkheden voor marketing.
Social Media lead generation statistieken en weetjes
Hier zijn een paar feiten over social media marketing die je moet weten om een resultaatgerichte social media strategie voor je bedrijf te maken.
Social media marketing heeft de marketing kosten voor 45% van de bedrijven verlaagd.
Bedrijven groeiden gemiddeld met 24% door social media te gebruiken voor het genereren van leads.
Bijna 68% van de bedrijven gebruikt social media om leads te genereren in 2020.
De grootste barrière op social media voor 77% van de bedrijven is een beperking in lead verbetering.
Een gemiddelde lead kost €2,50 op Google en €0,80 op Facebook. Dat is een kostenefficiëntie van 32% via advertenties op social media.
Lead generatie op social media vs. lead nurturing
Veel marketeers kunnen geen onderscheid maken tussen lead generatie en lead nurturing concepten. Hier is een korte uitleg van elk en waarom ze belangrijk zijn.
Lead generatie op social media
Een lead is gewoon een adres, telefoonnummer, ID waarmee jij jouw doelgroep kan targeten. Meestal vragen marketeers om een naam of een e-mailadres om de gebruikers op de markt te brengen. Met een naam kun je de berichten richting een lead ook net wat meer personaliseren wat voor sommige doelgroepen erg belangrijk is.
Social media is een zeer relevante manier om leads te verzamelen. Je kunt beide soorten marketing doen; zowel organisch en betaald via advertenties op een social media platform. Marketeers kunnen ook content promoten via groups/communities of via gesponsorde/native ads.
Maar leads alleen maken geen verschil, tenzij je ze koestert. Dit is wat lead nurturing is:
Social media lead nurturing
Een lead die door een medium wordt verzameld, is meestal koud. Je moet deze lead warm maken om deze te converteren tot klant. Daarom koesteren de meeste marketeers leads van social media door ze door een sales funnel te leiden.
De social media kanalen maken het ook mogelijk om leads te koesteren door gebruik te maken van slimme re-marketing strategieën. Je kunt met een paar klikken leads verzamelen en deze vervolgens opnieuw markeren om ze warm te maken. Je kunt polls, video's en formulieren rechtstreeks op het platform gebruiken om gepersonaliseerde berichten te verzenden. Dit helpt leads op een betere manier te voeden.
Suggesties van experts over het genereren van leads via social media
Experts zijn van mening dat marketeers in het begin marketing op social media moeten testen met lage budgetten, zodat ze geen verliezen lijden. Ze voegen eraan toe dat marketeers een bepaald doel in gedachten moeten hebben voordat ze beginnen met marketing. Zo kunnen ze vanaf het begin de voortgang van hun campagnes meten. Hier is een samenvatting van wat experts zeggen over het genereren van leads via social media.
Brooke Harper, Tenfold, zegt:
Lead generatie is de belangrijkste slagader van het verkoopproces. Het is noodzakelijk om er aandacht aan te besteden om de verkoop op te schalen. Nu, met de vooruitgang in technologie, zijn er veel online technieken voor het genereren van leads beschikbaar.
Rebekah Radice, auteur, spreker, zegt:
Voordat je de gebruikers van social media in betalende klanten kunt converteren, moet je jouw verkoopproces kennen. Vraag: hoe zorg je voor je relaties? Hoe kun je ze door de verschillende fasen van je marketingtrechter verplaatsen?
Veel bedrijven starten met social media marketing zonder een duidelijk omschreven doel. Als je de juiste leads voor social media wilt converteren, moet je duidelijk zijn over je verkoopproces.
Tips voor het genereren van leads via social media
Nu we weten wat het juiste moment is om het lead generatie proces voor social media te starten gaan we verder met een paar tips die je moet kennen voordat je met het proces begint.
1. Deel links van "gated content"
Eerst even voor de duidelijkheid; gaten content is content die achter een virtuele poort staat. Gebruikers moeten eerst gegevens achterlaten voordat ze de content kunnen downloaden.
Iedereen houdt van waardevolle inhoud. Als je waardevolle inzichten hebt over je product, kun je deze achter een poort plaatsen. Deel dit stuk via social media en verzamel relevante social media leads.
Wil je meer weten over gated content? Leer de voor- en nadelen van gated content kennen.
Organiseer wedstrijden op social media
Een manier om je producten of diensten op social media te promoten, is door een wedstrijd te organiseren. Je zou kunnen zeggen dat het een te veel gebruikte methode is. Dat is waar. Maar het werkt nog steeds. Gratis is nou eenmaal iets wat de aandacht trekt.
Er zijn twee redenen waarom bedrijven wedstrijden houden. Ten eerste krijgen ze veel leads die het bedrijf ten goede kunnen komen. Ten tweede kunnen de deelnemers aan elke wedstrijd deze met meer mensen delen. Dit vergroot het bereik van de post nog verder.
Het enige negatieve aan social media wedstrijden is dat de op deze manier verzamelde leads niet altijd relevant zijn. Het filteren van relevante leads is dus essentieel door lead nurturing.
Adverteren op social media
Facebook, Twitter en LinkedIn bieden nu 'Lead Generation' advertenties aan. Hiermee kun je directe leads verzamelen met gerichte marketing voor gebruikers van social media rechtstreeks op het platform. Ze hoeven niet op die advertenties te klikken en naar een bestemmingspagina te gaan om een formulier in te vullen. Het proces is simpel. Gebruikers klikken op het formulier en vullen het in. Als reactie hierop krijgen ze gratis een e-boek of een ander stuk content (gated content).
Gemiddeld kost het een gebruiker niet meer dan 30 seconden om zijn/haar naam en e-mailadres in te vullen. Dit bespaart zowel jou als je social media doelgroep dus veel tijd.
Hangouts, webinars en live streaming
Een andere strategie om leads te genereren via social media is door gebruik te maken van hangouts, live streaming video's en webinars. De meeste bedrijven houden webinars over een bepaald onderwerp met geavanceerde registratie. Het idee is om zoveel mogelijk leads te verzamelen. Omdat de registratie vooraf is, zullen de meeste mensen niet eens het webinar bijwonen. Maar het helpt het bedrijf om relevante leads te krijgen.
Hangouts bevatten een paar mensen die geïnteresseerd zijn in een onderwerp. Een voorbeeld is ‘Google hangouts’. De persoon die de hangouts start, kan mensen uitnodigen om eraan deel te nemen. Er kunnen maximaal 150 mensen tegelijk deelnemen aan de hangouts.
Live video's zijn geen gated content. Bedrijven maken live video's wanneer ze een aankondiging moeten doen, wanneer ze aanwezig zijn bij een evenement of wanneer ze snel een paar gebruikersvragen willen beantwoorden.
Voor live streaming video's kunnen bedrijven kiezen voor in-video promotie of gated content. Ze kunnen de kijker ook doorverwijzen naar wedstrijden en landingspagina's naar keuze. Er zijn veel opties beschikbaar met live video's. Facebook en YouTube bieden beide live videofaciliteiten. Je kunt zelfs links toevoegen aan je webinar of formulieren/polls om van de kijkers leads te maken.
Gebruik geografisch getarget zoeken
Social media platforms bieden ook locatie gebaseerde targeting opties. Hierdoor kun je promoties naar een doelgroep sturen. Vervolgens kun je gated content naar gebruikers sturen en ze targeten met advertenties of polls voor het genereren van leads om feedback te krijgen.
Klik door naar een landingspagina
Er is een landingspagina ontwikkeld om van leads klanten te maken. Als je bijvoorbeeld planten verkoopt, moet je een landingspagina hebben voor tuinplanten, kamerplanten, enz.
Het ontwikkelen van een landingspagina is ook een goed idee als je geen gated content beschikbaar hebt om te delen op sociale media.
Belangrijk: social media gebruikers houden niet van abrupte promoties en helaas valt het delen van landings paginas's in dat gebied.
Richt je daarom bij het delen van je landingspagina's op betaalde/gesponsorde promoties.
De beste social media platforms voor lead generatie
Facebook is het meest gebruikte social media platform voor het genereren van leads. Het heeft ongeveer twee miljard actieve gebruikers. Je kunt met één klik op de knop iedereen in elke branche op de markt brengen. De CPC-tarieven (cost per click) zijn ook een van de laagste op Facebook en veel dropshippers gebruiken het om hun producten op de markt te brengen.
Met Facebook heb je drie manieren om leads te scored.
On-page promotie
Met Facebook kunnen bedrijven hun eigen pagina's maken. Op deze manier kunnen ze leads krijgen van mensen die hun pagina al leuk vonden.
De onderstaande afbeelding is bijvoorbeeld van de SCOPEWEB pagina.
Bij Bakklog (voorheen SCOPEWEB) promoten we vaak producten op onze social media-pagina's. Alleen degenen die je pagina leuk hebben gevonden krijgen deze berichten in hun feed te zien.
Weetje: gemiddeld is het bereik van een pagina ongeveer vijf procent van het totale aantal likes dat het heeft.
Maar waarom is organische promotie belangrijk op social media? Organisch bereik is gratis. Dit betekent dat als een pagina meer dan 100.000 likes heeft, deze pagina zijn inhoud gemakkelijk gratis aan ongeveer 5000 mensen kan promoten.
Als je dit zou moeten bereiken via betaalde advertenties kost je dit tussen de Als het op de markt zou moeten komen voor 5000 mensen met betaalde marketing, zal het totale bedrag tussen €5 - €15 zijn, afhankelijk van de regio en de doelgroep.
Heb jij Facebook al eens gebruikt om te adverteren of heb je hier meer hulp bij nodig? Onze social media experts helpen je graag verder. Vraag een gratis strategiegesprek aan.