
Keyword research
Voordat je kunt beginnen met ranken in Google, is keyword research echt een absolute must. Dit zal je helpen de zoektermen (keywords) te identificeren die potentiële klanten gebruiken om restaurants zoals die van jou te vinden. Zodra je weet op welke zoekwoorden je je moet richten, kun je deze gaan opnemen in de teksten (content) op je website en de metatags. Zorg er bovendien voor dat je deze zoekwoorden in de titel en beschrijving van je website gebruikt om je kansen op een hoge positie in de zoekresultaten verder te vergroten. Als ik bijvoorbeeld zou willen rangschikken voor de zoekterm beste sushi-restaurants, zou ik deze zin opnemen in mijn titel en meta description. Daarnaast kan ik woorden zoals restaurantrecensies of lunch menu aan de pagina toevoegen, zodat deze ook rankt voor deze gerelateerde zoektermen. Ten slotte, als ik over sushi schrijf, zou ik Japans eten kunnen noemen, zodat mensen die op zoek zijn naar een Japans restaurant in mijn omgeving ook mijn teksten of blogpost zien.
On-page optimalisatie
SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is een proces waarmee je de online aanwezigheid en positie van je restaurant in zoekmachines zoals Google kunt verbeteren. Om je website te optimaliseren voor zoekmachines, moet je je richten op zowel on-page als off-page optimalisatie. On-page optimalisatie verwijst naar het optimaliseren van de afzonderlijke pagina's van je website, zodat ze relevanter zijn voor bepaalde zoekwoorden waarop je wilt ranken. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om de pagina's van je website te optimaliseren, waaronder: het gebruik van relevante trefwoorden in de paginatitels en in de inhoud van je pagina's, het optimaliseren van de metatags van je website en het creëren van trefwoordrijke URL-structuren.
De juiste balans van deze drie optimalisaties op de pagina heeft invloed op hoe je site scoort in Google-zoekopdrachten. Off-page optimalisatie heeft te maken met het verbeteren van de online aanwezigheid van je site buiten de eigen pagina's door middel van linkbuilding (met kwalitatieve backlinks) en het delen van paginas, zoals bijvoorbeeld blog posts, op sociale media. Als je links van hoge kwaliteit wilt genereren, moet je je richten op sites die goed worden gerespecteerd. Dit zijn sites waarbij de kwaliteit hoog is en er geen slechte (spam) links geplaatst worden. Daarnaast is het belangrijk dat het een site is waarnaar wordt gelinkt vanaf andere populaire sites. Gastbloggen biedt ook een geweldige manier om waardevolle links te verwerven zonder sites te spammen. Deel de posts op de sociale media van je restaurant regelmatig met vrienden, familieleden, klanten en iedereen die er mogelijk van geniet! Deze twee soorten marketingtactieken zullen helpen om verkeer naar je website te leiden wat altijd bevorderlijk is voor de rangschikking op populaire zoekmachines zoals Google.
Met welke content lok je meer klanten naar je restaurant?
Er zijn een paar dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je nieuwe restaurantwebsite een positie krijgt in Google en andere zoekmachines. Zorg er eerst voor dat je bedrijf wordt vermeld op Google Mijn Bedrijf. Dit is een gratis vermelding waarmee je kunt bepalen hoe je bedrijf wordt weergegeven op Google Maps en in lokale zoekresultaten. Richt je vervolgens op het maken van content die relevant is voor je omgeving. Denk aan blogposts over de beste restaurants in de stad of artikelen over lokale foodfestivals. Vergeet ten slotte niet om de website te optimaliseren voor lokale SEO door zoekwoorden in de teksten op te nemen. Zorg er wel voor dat die keywords (zoekwoorden) betrekking hebben op je lokale regio. Door deze tips te volgen, kun je ervoor zorgen dat je restaurantwebsite hoger wordt weergegeven in de Google zoekresultaten en nieuwe klanten uit de regio gaat aantrekken.
Houd er rekening mee dat lokale SEO-marketing wel specifieke kennis vereist over lokale markten en online klantgedrag. Als je lokale SEO overweegt als onderdeel van je marketingstrategie, zijn er online tal van handleidingen beschikbaar om je door elke stap van het plannen en uitvoeren van een effectieve strategie te leiden. Local Wordtracker heeft een uitstekende beginnershandleiding als je meer informatie wilt over het starten met lokale SEO. Als je er zelf niet uitkomt, kun je altijd ons team om hulp vragen en een adviesgesprek aanvragen!
Begrijp de concurrentie
Voordat je een digitale marketingcampagne start, is het belangrijk om de concurrentie te begrijpen. In de restaurantindustrie is dit vooral het geval omdat er zeer veel bedrijven online strijden om aandacht. Om erachter te komen wat je concurrentie van plan is, begin je met het onderzoeken van hun website. Kijk naar hun metabeschrijvingen en kijk welke zoekwoorden ze gebruiken. Bekijk vervolgens hun digitale marketingcampagnes en kijk welke strategieën ze gebruiken. Bekijk ten slotte hun gebruikerservaring en kijk hoe je deze kunt verbeteren om je website aantrekkelijker te maken en vooral gebruiksvriendelijker. Door de concurrentie te begrijpen, kun je een SEO-strategie maken waarmee je hoger op Google kunt ranken. Als je bijvoorbeeld twee restaurants zou onderzoeken met vergelijkbare ranglijsten in Rotterdam, zou je kunnen ontdekken dat een van hen e-mailmarketing en posts op sociale media gebruikte om nieuwe klanten aan te trekken.
Wat is je conversiedoel?
Veel restauranthouders realiseren zich niet hoeveel potentieel digitale marketing voor hun bedrijf heeft. Door enkele eenvoudige SEO-technieken te gebruiken, kun je binnen enkele maanden hoger beginnen te ranken in Google en andere zoekmachines, waardoor de kans groter wordt dat potentiële klanten je website zullen vinden.
Hier zijn enkele tips om je op weg te helpen:
Gebruik trefwoordrijke titels en beschrijvingen.
Optimaliseer je afbeeldingen en video's.
Maak regelmatig nieuwe content in de vorm van blogs of andere online publicaties.
Bouw backlinks van hoogwaardige websites.
Promoot je website op sociale media.
Houd de voortgang bij en pas je strategieën indien nodig aan.
Door deze tips te volgen, kun je hoger in zoekmachines komen te staan en meer klanten naar je restaurantwebsite trekken.
Digitale restaurantmarketing gaat echter niet alleen over rankings; het is ook een manier om online met klanten te communiceren. Als je een restaurant met meerdere fysieke locaties hebt, zorg er dan altijd voor dat er de mogelijkheid is om bij iedere individuele locatie rechtstreeks online een reservering te maken. Digitale marketing is effectiever dan traditionele offline marketing als het gaat om het aantrekken van nieuwe klanten; online advertenties krijgen 94% meer weergaven dan gedrukte advertenties en bereiken gemiddelde genomen 98% van hun doelgroep. Als het gaat om interactie met bestaande klanten, kun je naast nieuwsbrieven en blogs uiteraard ook sociale mediaplatforms zoals Facebook, Instagram en Twitter gebruiken.
Optimaliseren voor de behoeften van zoekmachines en gebruikers
De eerste stap is ervoor te zorgen dat je website is geoptimaliseerd voor de behoeften van zoekmachines maar vooral de gebruikers. Dit betekent dat je een goed ontworpen website moet laten bouwen die gemakkelijk te navigeren is en de informatie biedt waarnaar je klanten op zoek zijn en dat de teksten geschreven zijn voor je bezoekers en niet voor zoekmachines. Daarnaast is het belangrijk om direct een sterke SEO-strategie te hebben om je te helpen hoger in de zoekresultaten te komen. Naast het optimaliseren van je website teksten en technische SEO details zijn er nog andere marketingstrategieën die je kunt gebruiken om je doelgroep te bereiken, maar uiteindelijk is het bieden van een geweldige gebruikerservaring de sleutel tot succes in online marketing voor restaurants.
Volg de voortgang in de loop van de tijd
De website van een restaurant is een van de belangrijkste tools in zijn digitale marketingarsenaal. Om ervoor te zorgen dat potentiële klanten je site kunnen vinden, is het aan te raden om voldoende investeren in een solide SEO-strategie. Zoekmachineoptimalisatie kan een complex en steeds veranderend vakgebied zijn, maar er zijn enkele basisprincipes die alle restaurantwebsites in gedachten moeten houden. Er zijn echter enkele punten waarmee je direct aan de slag kunt gaan, zoals:
Zorg ervoor dat je website een responsive design heeft.
Gebruik relevante zoekwoorden op je hele site.
Claim je Google Mijn Bedrijf vermelding.
Moedig klanten aan om beoordelingen achter te laten.
Publiceer regelmatig nieuwe content. Kwaliteit is koning als het gaat om zoekmachineoptimalisatie.
Houd dingen consistent op sociale mediakanalen zoals Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, enz.
Zoekmachines kijken naar factoren zoals betrokkenheid bij het bepalen welke pagina's hogere posities verdienen, dus negeer dit aspect van online marketing voor restaurants niet!
Wil je vandaag nog sparren over de mogelijkheden en samen met een team van experts bekijken wat de mogelijkheden zijn? Neem vrijblijvend contact op en vraag een gratis SEO-scan aan.