Verlaag je PPC kosten met behulp van zoekmachine optimalisatie (SEO)

In het huidige digitale tijdperk moeten bedrijven een uitgebreide online aanwezigheid ontwikkelen om concurrerend te blijven. Pay-per-click (PPC) advertenties zijn voor veel bedrijven een belangrijk hulpmiddel geworden, omdat het hen in staat stelt snel en efficiënt potentiële klanten te bereiken. Het handhaven van een succesvolle PPC-strategie kan echter duur en moeilijk te beheren zijn zonder de juiste knowhow. Gelukkig zijn er manieren om kosten te besparen en toch goede resultaten te behalen; de meest succesvolle strategie is het combineren van zoekmachineoptimalisatie (SEO) met PPC-advertenties.

Kaitlin Caldwell
Kaitlin Caldwell

Een effectieve combinatie van SEO en PPC kan ervoor zorgen dat je advertentiekosten drastisch verlagen en tegelijkertijd het websiteverkeer vergroten. Door content te optimaliseren en gebruik te maken van gerichte zoekwoorden, zul je merken dat jouw bedrijf meer zichtbaarheid krijgt op zoekmachines zoals Google of Bing; deze verbeterde ranking kan leiden tot meer gekwalificeerde leads tegen lagere kosten dan alleen traditionele pay-per-click-campagnes. Bovendien kunnen deze verbeteringen in organische zoekrangschikkingen betaalde advertenties in de loop van de tijd zelfs minder noodzakelijk maken of geheel vervangen.

In dit artikel gaan we je uitleggen hoe jij SEO kan gaan inzetten om je PPC-budget te verlagen en toch je gewenste doelstellingen te bereiken. In deze blog gaan we strategieën bespreken die betrekking hebben op het gebruik van zoekwoorden, inhoudsoptimalisatie, linkbuilding en andere tactieken die gericht zijn op het verbeteren van organische zoekrangschikkingen in plaats van alleen te vertrouwen op dure advertenties. Met de richtlijnen die hier worden gegeven, kun je de marketingkosten binnen jouw onderneming aanzienlijk verlagen en tegelijkertijd de ROI van al je marketing inspanningen maximaliseren.

Wat zijn de gemiddelde CPC-kosten?

Voordat we onderzoeken hoe SEO jou kan helpen je zakelijke doelen te bereiken door de gemiddelde CPC te verlagen of de behoefte aan betaalde zoekadvertenties volledig weg te nemen, gaan we eerst kijken naar wat de gemiddelde CPC over de hele linie is.

De gemiddelde CPC over de hele linie varieert sterk, afhankelijk van de branche en de kwaliteitsscore van de gebruikte zoekwoorden. Over het algemeen geldt: hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager de CPC. De kwaliteitsscore wordt bepaald door hoe relevant een advertentie is voor de zoekopdracht van de gebruiker, hoe goed de advertentie is gestructureerd en hoe de advertentie in het verleden presteerde. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe groter de kans dat er op je advertentie wordt geklikt en hoe minder je betaalt per klik. Over het algemeen wordt een kwaliteitsscore van 7 of hoger als 'goed' beschouwd en resulteert dit in een lagere CPC. Als je kwaliteitsscore lager is dan 7, is het misschien tijd om de zoekwoorden, advertentietekst en landingspagina te onderzoeken en te verbeteren.

Adverteerders betalen gemiddeld € 2,69 per klik op zoekadvertenties, terwijl de gemiddelde CPC voor display-advertenties € 0,63 is.

Wat is de gemiddelde klikfrequentie (CTR) voor Google Ads in vergelijking met SEO?

Alhoewel men denkt dat advertenties een snelle manier zijn om meer verkeer naar een website te genereren, en dit deels kan kloppen afhankelijk van de advertenties en optimalisatie, blijkt uit onderzoek dat de meeste mensen toch eerder op organische (natuurlijke) resultaten klikken en de advertenties overslaan.

De gemiddelde click-through-rate (CTR) van Google Ads is veel lager dan die van SEO. Gemiddeld heeft Google Ads een klikfrequentie van 2,1%, vergeleken met 39,6% voor SEO.

Uiteraard speelt de positie (op de SERPs) van de advertentie een rol.

Google Ads hebben doorgaans een lagere CTR dan organische advertenties omdat:

  • Mensen eerder vertrouwen op organische resultaten

  • Advertenties kunnen worden gezien als afleiding of ergernis

  • Google has been optimising its search results for users, which means fewer ads are displayed immediately at the top of the page

Hier onder vind je een afbeelding met de bijbehorende CTR per positie in Google's zoekresultaten.

Gemiddelde CTR-vergelijking: advertenties versus organische zoekresultaten

Bepaal je SEO-doelen

Het gebruik van SEO om de PPC-kosten te verlagen is een effectieve en steeds populairdere strategie. Om een succesvolle implementatie te garanderen, is het belangrijk om duidelijk gedefinieerde doelen voor de SEO-campagne vast te stellen. Retorisch gesproken helpt dit proces van het stellen van doelen organisaties op koers te houden door een noodzakelijke leidraad te bieden tijdens hun reis naar meer online zichtbaarheid en lagere kosten.

De eerste stap is vaak om te kijken naar long tail keywords. Long-tail keywords zijn zoekwoorden die vaak uit 3 of meer woorden bestaan en gericht zijn op lagere (minder competitieve) maandelijkse zoekvolumes. Dit stelt organisaties in staat om zich te richten op specifieke zoekopdrachten die anders misschien over het hoofd zijn gezien bij het gebruik van meer algemene zoekwoorden. Als SEO bureau zouden wij ons kunnen richten op het zoekwoord "SEO" maar dat is veel te competitief en duur, dus richten wij ons bijvoorbeeld op "SEO bureau in Rotterdam" om zo toch zichtbaarheid te krijgen bij onze dolgroepen. Door een lijst met relevante long-tail keywords te maken, kun je dus alsnog mooie posities op Google scoren maar heb je minder last van de concurrentie.

Wil je meer weten over long-tail keywords en andere essentiële SEO-termen die beginners moeten kennen? Lees dan onze blog over SEO termen voor beginners.

Ten slotte blijven analytics een belangrijke tool voor elke organisatie om de effectiviteit van zowel de SEO-optimalisatie als de PPC-kosten te kunnen meten. Door de juiste gegevens bij te houden krijg je inzicht in welke gebieden verbetering nodig hebben en kun je de PPC en SEO strategieën waar nodig aanpassen. Ons advies is om op zijn minst elke 3 maanden even terug te kijken en een vergelijking te maken met de voorgaande 3 maanden. SEO duurt nou eenmaal wat langer maar na 3 maanden krijg je een redelijk goed beeld van de voortgang.

De 4 belangrijkste SEO elementen; inhoud van hoge kwaliteit, relevante zoekwoorden, metatitel en -beschrijving en sociale media

Doe onderzoek naar je doelgroep

Dat het onderzoeken van je doelgroep de sleutel is tot het verlagen van de PPC-kosten door het gebruik van SEO, wordt al geruime tijd algemeen aanvaard. Dit onderzoek kan waardevolle inzichten opleveren in hoe gebruikers omgaan met advertentietekst en bestemmingspagina's, wat op zijn beurt kan helpen om kwaliteitsscores effectiever te beheren. Door een doelgroep te onderzoeken, kunnen marketeers hun content afstemmen op specifieke gebruikersbehoeften, wat zorgt voor maximale zichtbaarheid en tegelijkertijd de kosten per klik (CPC) laag houdt.

Bij het onderzoeken van een publiek is het belangrijk om zowel primaire als secundaire informatiebronnen in overweging te nemen. Primaire bronnen zijn onder meer enquêtes en interviews met huidige of potentiële klanten, evenals het analyseren van website-analysegegevens zoals clickstream-gedrag en search queries. Secundaire bronnen kunnen mediaberichten, branchetrends, concurrentieanalyses en marktonderzoeken zijn. Door deze alomvattende aanpak te volgen, is het mogelijk om een gedetailleerd inzicht te krijgen in de voorkeuren en koopgewoonten van klanten. Dit is essentieel wanneer je probeert je Google Ads te optimaliseren voor betere prestaties tegen lagere CPC's.

Met behulp van deze inzichten uit onderzoek naar een doelgroep kunnen marketeers vervolgens effectieve strategieën ontwikkelen voor het optimaliseren van advertentieteksten en het verbeteren van de algehele ervaring op de bestemmingspagina zonder dat ze hun toevlucht hoeven te nemen tot hoge CPC-biedingen. Dit verlaagt niet alleen de kosten, maar verhoogt ook de conversieratio's door gebruikers een gepersonaliseerde ervaring te bieden die hen op emotioneel niveau aanspreekt. Investeren in onderzoek naar je doelgroep moet je daarom dan ook als essentieel beschouwen voor elke PPC-campagne - vooral als je gericht bent op het verlagen van de kosten en het handhaven van goede prestatieniveaus.

Identificeer je keywords (zoekwoorden)

Om je PPC-kosten met behulp van SEO te kunnen verlagen is het belangrijk dat je begint met het identificeren van de zoekwoorden (keywords) die in je advertentiegroep zullen worden gebruikt. Doordat je de doelgroep al hebt onderzocht en een redelijk goed beeld hebt wat hun behoeften, voorkeuren en interesses zijn kun je vervolgens relevante keywords selecteren die waarschijnlijk koopgericht verkeer gaan genereren. In dit stadium moeten ook negatieve keywords worden geïdentificeerd om verspilde uitgaven aan irrelevante zoekopdrachten te verminderen. Aan willekeurige website bezoekers heb je namelijk niet veel tenzij ze daadwerkelijk interesse hebben in jouw producten of diensten.

Zodra de lijst met zoekwoorden is geïdentificeerd, moeten ze worden georganiseerd in een effectieve advertentiegroepstructuur. Tijdens deze stap ga je bepalen welke woorden of zinsdelen bij elkaar horen in een enkele advertentiegroep om gebruikers nauwkeuriger te targeten. Het is belangrijk om zowel broad match als phrase match op woordgroep in overweging te nemen bij het instellen van groepen, aangezien elk een andere gemiddelde CPC (Cost Per Click) kan hebben.

Ten slotte is het essentieel om de campagnes regelmatig te controleren om goede prestaties te garanderen. Het analyseren van langetermijntrends zoals klikfrequentie, kosten per conversie en vertoningspercentage kan waardevol inzicht geven in de algehele campagne-effectiviteit en mogelijke optimalisatiegebieden. Bovendien zorgt het regelmatig testen van nieuwe zoekwoorden ervoor dat advertenties relevant blijven, terwijl eventuele veranderingen in gebruikersgedrag in de loop van de tijd worden geïdentificeerd.

Afbeelding met fietsgerelateerde zoekwoorden, hun zoekvolume, CPC en competitieniveau

Optimaliseer je website

Naast het optimaliseren van je advertenties en het hebben van een beproefde SEO strategie, kan een geoptimaliseerde website de sleutel zijn tot het verlagen van de PPC-kosten. Dit is vergelijkbaar met een automotor die efficiënt draait met net genoeg brandstof - hoe efficiënter hij loopt, hoe minder benzine je nodig hebt om van punt A naar B te komen.

Om maximale kostenbesparingen op PPC-advertenties te behalen, is het belangrijk dat je deze vijf stappen doorloopt:

  1. Zorg ervoor dat je bestemmingspagina alle relevante informatie bevat en voldoet aan best practices voor gebruikerservaring;

  2. Gebruik handmatige biedstrategieën in plaats van geautomatiseerde om controle te hebben over hoeveel u uitgeeft aan specifieke zoekwoorden;

  3. Controleer de prestaties regelmatig en pas de biedingen dienovereenkomstig aan;

  4. Analyseer gegevens uit het verleden om te bepalen welke zoekwoorden de hoogste ROI opleveren;

  5. Gebruik een hulpprogramma voor advertentie optimalisatie, zoals Google's Adwords Editor of Optmyzr.

Nadat je deze stappen hebt doorlopen is het tijd om je website te optimaliseren. Om de conversies op uw website te verbeteren, kunt u de volgende stappen nemen:

  1. Zorg ervoor dat jouw website een duidelijk en aantrekkelijk ontwerp heeft;

  2. Maak gebruik van overtuigende call-to-actions (CTA's);

  3. Pas op met goedkope hosting en zorg voor snelle laadtijden door het optimaliseren van afbeeldingen en het gebruik van een snelle hosting service;

  4. Zorg ervoor dat jouw website gemakkelijk te navigeren is en de gebruiker snel kan vinden wat ze zoeken;

  5. Maak gebruik van A/B-testen om de effectiviteit van verschillende elementen op je website te meten en te verbeteren

  6. Zorg voor een goede mobiele ervaring omdat steeds meer mensen via hun mobiele apparaat surft

  7. Creëer vertrouwen door het tonen van social proof zoals reviews en het verstrekken van transparante informatie over jouw product of service.

Door deze stappen toe te passen, kun je de gebruikerservaring op jouw website verbeteren en daardoor de conversies verhogen.

Volg je deze tactieken dan zul je zien dat je PPC-kosten relatief snel lager worden. Daarnaast gaat je organische zoekrangschikking verbeteren door middel van SEO-inspanningen zoals het volgen en analyseren van zoekwoorden. Het is belangrijk om te onthouden dat er geen pasklare oplossing is als het gaat om het optimaliseren van websites en het verbeteren van zoekresultaten. Elk bedrijf moet zijn aanpak aanpassen op basis van individuele behoeften en doelen. Daarom is het hebben van een effectieve strategie voor het handmatig aanpassen van biedingsbedragen in combinatie met regelmatige monitoring van de prestaties essentieel voor het behalen van succes met zowel SEO als betaalde zoekmarketinginspanningen.

Houd je SEO-prestaties in de gaten

Nu de digitale wereld steeds competitiever wordt, moeten organisaties hun prestaties in de zoekresultaten nauwlettend in de gaten houden. Het monitoren van je SEO-prestaties moet een belangrijk element van je strategie zijn om de PPC-kosten te verlagen; het zorgt ervoor dat je website nauwkeurig kan worden geïndexeerd en gerangschikt door grote zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Door inzicht te krijgen in verbeterpunten of optimalisatiemogelijkheden, kun je als bedrijf de zichtbaarheid binnen relevante doelgroepen vergroten en tegelijkertijd je conversieratio verbeteren.

Door locatie targeting te gebruiken, kunnen organisaties campagnes beperken tot specifieke demografische groepen op basis van geografie, terwijl ze ervoor zorgen dat de campagnes kosteneffectief blijven. Met deze functie kun je als marketeer je totale budget voor zoekadvertenties verlagen en tegelijkertijd de zichtbaarheid voor je potentiële klanten maximaliseren. Bovendien biedt een grotere zichtbaarheid een mogelijkheid voor organische groei van het verkeer, waardoor de behoefte aan de PPC-investeringen verder afneemt.

Als bedrijf zijnde of marketeer is het ook belangrijk dat je alle beschikbare gegevensbronnen gebruikt met betrekking tot zoekopdrachten op trefwoorden en websitebezoeken van gebruikers die zich op gespecificeerde locaties bevinden om meer inzicht te krijgen in gedragspatronen van klanten. Hierdoor kun je een uitgebreid beeld krijgen van wat het beste werkt voor je product-/dienstaanbod en kun je vervolgens meer investeren in tactieken die een hoger rendement opleveren. Met deze kennis bij de hand kun je beginnen met het implementeren van strategieën die de afhankelijkheid van dure PPC-advertenties verminderen en tegelijkertijd de merkbekendheid vergroten door middel van bijbehorende SEO-inspanningen.

Grafiek die de groei in organisch verkeer met SEO toont

Verbeter je organische rankings

Organische zoekmachine rankings zijn een belangrijk onderdeel van het verlagen van de kosten per klik (CPC) op pay-per-click (PPC) campagnes. Het verbeteren van de organische zichtbaarheid zou eigenlijk altijd een essentieel onderdeel van de marketingstrategie van elk bedrijf moeten zijn en vereist focus, tijd en moeite om succesvol te zijn, vooral als het je doel is om de PPC-kosten te verlagen.

Om organische rankings te verbeteren, zijn er verschillende stappen die moeten worden genomen:

1) het maken van gedetailleerde advertentiegroepen met de juiste zoekwoorden;

2) het ontwikkelen van een uitgebreide lijst met uitgesloten zoekwoorden (negative keywords);

3) het optimaliseren van paginatitels en meta descriptions voor elke pagina;

4) consequent hoogwaardige inhoud produceren om de betrokkenheid bij gebruikers te vergroten.

Elke stap moet specifiek worden afgestemd op de producten of diensten van het bedrijf om een maximale impact te hebben.

Daarnaast moeten bedrijven hun SEO-prestaties ook regelmatig controleren door websitebezoeken, conversieratio's, bouncepercentage, gemiddelde sessieduur enz. in de gaten te houden en te vergelijken met voorafgaande periodes. Bovendien kunnen deze gegevens aangeven hoe effectief bepaalde wijzigingen waren, zodat toekomstige wijzigingen efficiënter kunnen worden aangebracht.

Door al deze maatregelen in overweging te nemen, kun je een effectieve SEO-strategie creëren die de online zichtbaarheid vergroot en tegelijkertijd de PPC-kosten verlaagt, omdat er minder klikken nodig zijn vanwege een grotere merkherkenning door verbeterde organische rankings.

Grafiek die de groei in organische keyword rankings toont

Creëer inhoud van hoge kwaliteit

De kosten van Pay Per Click (PPC)-campagnes kunnen snel oplopen voor bedrijven, en het streven naar het creëren van inhoud van hoge kwaliteit is een manier om deze kosten te verlagen. Deze methode probeert te profiteren van de organische posities in zoekmachines door materiaal te produceren dat bezoekers zal aantrekken zonder toevlucht te hoeven nemen tot dure zoekadvertenties of advertentiecampagnes. Net als het bouwen van een stevig fundament in een poging om een content skyscraper te bouwen, biedt het creëren van geweldige content een platform van waaruit verder succes kan worden gevonden.

Ten eerste is het bij het schrijven over concurrerende zoekwoorden belangrijk dat de geproduceerde inhoud informatief en toch boeiend is; je doel zou immers moeten zijn dat lezers niet alleen vinden wat ze zoeken, maar ook daarna op jouw website blijven. Met inhoud van hoge kwaliteit kun je verder reiken dan eenvoudige zoekopdrachten op trefwoorden en je potentiële klantenbestand uitbreiden door ervoor te zorgen dat bezoekers ook daadwerkelijk het antwoord op jouw website vinden. Door iets met inhoud te schrijven in plaats van het simpelweg vol te proppen met zoekwoorden, zorg je ervoor dat klanten waarde ontvangen en vergroot je tegelijkertijd de kansen om in de loop van de tijd hoger in de organische zoekresultaten van zoekmachines te komen.

Bovendien helpt het creëren van goede inhoud voorkomen dat gebruikers PPC volledig omzeilen, aangezien waardevolle kennis alleen kan worden verkregen door jouw website of blog rechtstreeks te bezoeken in plaats van een ander type advertentie te gebruiken. Daarnaast kan het opnemen van visuele elementen, zoals video's of infographics, de aandacht effectiever trekken dan alleen een muur van statische tekst. Het is nog beter als deze materialen nuttige gegevens bevatten die relevant zijn voor het onderwerp in kwestie! Door dit te doen, zullen bezoekers langer blijven hangen en mogelijk ook terugkerende klanten worden.

Kortom, investeren in het maken van professionele blogs bespaart niet alleen geld in vergelijking met dure Google-advertenties, maar heeft ook meerdere voordelen, zoals het scoren van rankings voor interessante trefwoorden en het bieden van waarde waarbij je klanten aanmoedigt betrokken te blijven bij het merk.

Analyseer je concurrenten

Het analyseren van de Google-advertenties van je concurrenten is een effectieve manier om de PPC-kosten te verlagen. Het kan je helpen te identificeren waar potentiële besparingen en efficiënties beschikbaar zijn. Hiermee kun je de gemiddelde kosten per klik (CPC) voor elk zoekwoord of woordgroep, evenals andere factoren zoals de kwaliteitsscore die van invloed zijn op de algehele prestaties van een campagne, snel "afkijken" van concurrenten die adverteren op soortgelijke of dezelfde zoekwoorden. Door deze gebieden te identificeren en dienovereenkomstig wijzigingen aan te brengen, kun je meer gerichte advertenties maken die het rendement op je investering in Google-advertentiecampagnes gaat verbeteren.

Bij het analyseren van campagnes van concurrenten is het belangrijk om naar alle aspecten te kijken, inclusief hun budgetten, hoe ze de doelgroep targeten, gekozen zoekwoorden en eventuele optimalisaties van bestemmingspagina's die door hen zijn gemaakt. Deze informatie kan inzicht geven in wat werkt voor hun doelgroep en hoe zij hun budget beheren, zodat soortgelijke benaderingen kunnen worden gebruikt om de efficiëntie bij je eigen doelgroep te verhogen. Bovendien kan het kijken naar de posities in zoekmachines van je concurrent aanwijzingen geven over hun SEO-strategie die kan worden toegepast om de CPC's te verlagen.

Het is ook nuttig om te analyseren hoe langetermijntrends eerdere campagnes hebben beïnvloed; deze gegevens kunnen specifieke strategieën onthullen die door concurrenten zijn geïmplementeerd en die in de loop van de tijd tot een hogere ROI leiden. Let goed op seizoenspieken en -dalingen in het verkeer bij het vergelijken van verschillende campagnes, omdat dit meer inzicht kan geven in waarom iemand in bepaalde periodes succesvol was en in andere niet.

TIP: Gebruik bij het bestuderen van advertentiecampagnes van concurrenten tools zoals SpyFu of SEMrush om gedetailleerde rapporten te krijgen die vergelijking eenvoudiger en nauwkeuriger maken.

Gebruik SEO-tools

SEO-tools zijn essentieel voor elk bedrijf dat zijn PPC-kosten wil verlagen. Deze tools kunnen helpen bij het analyseren van concurrenten, het verbeteren van advertentieplanning en betere doelgroepen. Google Search Console is een van de beste gratis beschikbare SEO-tools, omdat het bedrijven in staat stelt te zien waarnaar mensen zoeken om de inhoud dienovereenkomstig te optimaliseren, mits je weet hoe je het moet gebruiken. Hier zijn vier manieren waarop een bedrijf deze tools kan gebruiken om de kosten per klik te verlagen:

  1. Identificeer goedkope zoekwoorden met behulp van zoekwoordonderzoek - Een uitgebreide analyse van relevante zoekwoorden biedt waardevolle inzichten in welke termen het meest voordelig zijn voor het targeten van potentiële klanten zodat je geen dure zoekwoorden hoeft te gebruiken.

  2. Houd de prestaties van de concurrenten bij – Het monitoren van hoe goed je concurrenten presteren helpt jou marketeers om gebieden te identificeren waar ze mogelijk verbeteringen moeten aanbrengen of budgettering moeten aanpassen om beter te presteren.

  3. Maak advertentieplanningen – Door gebruik te maken van een effectieve advertentieplanner kunnen bedrijven bepalen wanneer advertenties worden weergegeven op piekmomenten en perioden met veel vraag, waardoor ze het rendement kunnen maximaliseren en de uitgaven op andere momenten van de dag of week kunnen minimaliseren.

  4. Zorg voor overtuigende copywriting – Het opstellen van overtuigende advertentieteksten met sterke call-to-actions stimuleert meer klikken van potentiële klanten en versterkt de merkloyaliteit, wat in de loop van de tijd leidt tot lagere CPC's.

Door dit advies op te volgen, kunnen bedrijven SEO-tools effectief gebruiken om hun PPC-kosten te verlagen en meer zichtbaarheid online te krijgen. Daarom moet investeren in dergelijke technieken een prioriteit worden als organisaties concurrerend willen blijven in markten die sterk afhankelijk zijn van digitale aanwezigheid en bekendheid.

Maak gebruik van social media platforms

Het gebruik van sociale mediaplatforms om de PPC-kosten te verlagen, is een strategie die steeds populairder wordt. Hoewel deze benadering nadelen kan hebben, zoals het potentieel voor een lager rendement (ROI), zijn er verschillende voordelen die het overwegen waard zijn. Het belangrijkste voordeel is een grotere zichtbaarheid onder de gewenste doelgroepen, meer controle over de maximale CPC en advertentiepositie, en verbeterde merkmogelijkheden.

Social Media Is a Good Alternative for Google Ads

Met betrekking tot het verlagen van de PPC-kosten kan het gebruik van sociale-mediaplatforms een aantal belangrijke voordelen opleveren:

  • Verhoogde zichtbaarheid onder doelgroepen – Door gebruik te maken van targetingtechnieken zoals geografische targeting en te kijken naar demografische gegevens zoals leeftijd of locatie, kunnen bedrijven hun gewenste doelgroep bereiken met meer specifieke berichten die zijn afgestemd op hun behoeften.

  • Meer controle over max. CPC en advertentiepositie – Door zorgvuldige monitoring van campagnes kunnen bedrijven biedstrategieën aanpassen op basis van hun budgetbeperkingen, terwijl ze nog steeds resultaten van hoge kwaliteit behalen. Als een adverteerder bijvoorbeeld merkt dat zijn advertenties niet zo goed presteren op hogere posities, kan hij zijn biedingsbedrag verlagen zonder dat dit ten koste gaat van het vertoningspercentage of het aantal klikken.

  • Verbeterde branding mogelijkheden – Social media platforms bieden unieke manieren om met klanten in contact te komen door middel van contentmarketingtactieken zoals giveaways en outreach-programma's voor influencers. Dit helpt bedrijven merkherkenning bij consumenten op te bouwen door duurzame relaties met hen op te bouwen in plaats van zich alleen te richten op verkoopdoelen op korte termijn.

Door gebruik te maken van deze voordelen van social media platforms, kunnen adverteerders de PPC-kosten aanzienlijk verlagen en tegelijkertijd waardevolle inzichten verkrijgen in gedragspatronen van klanten. Bovendien biedt deze methode een kosteneffectieve manier voor eigenaren van kleine bedrijven om te concurreren met grotere bedrijven die veel grotere budgetten beschikbaar hebben voor advertentiecampagnes. Het gebruik van social media is dus een geweldig hulpmiddel om je digitale marketinginspanningen te optimaliseren terwijl je binnen budgetbeperkingen blijft.

Conclusie

Het doel van dit artikel was om een overzicht te geven van hoe je de PPC-kosten kunt verlagen door slim gebruik te maken van zoekmachine optimalisatie (SEO). Het is belangrijk op te merken dat hoewel het gebruik van SEO de Google Ads-kosten kan verlagen, het geen pasklare oplossing is en moet worden gebruikt in combinatie met andere methoden, zoals het gebruik van social media platforms. Bovendien is een goede zoekwoordoptimalisatie strategie altijd een sleutelelement voor succesvolle advertentie campagnes - dus niet alleen voor SEO.

Het is ook belangrijk om goed uitgedachte bestemmingspagina's te maken die zijn geoptimaliseerd voor zichtbaarheid in zoekmachines. Met Google Ads kunnen bestemmingspagina's eenvoudig worden gemaakt en bewerkt, wat kan bijdragen aan het verlagen van de algehele PPC-kosten. Bovendien kan het profiteren van long-tail keywords - zinnen van drie of meer woorden - helpen om meer conversies uit organische zoekresultaten te genereren en de CPC voor betaalde advertenties te verlagen.

Samenvattend zijn er verschillende technieken beschikbaar om de kosten van het uitvoeren van PPC-campagnes te verlagen, waaronder het optimaliseren van inhoud voor de zichtbaarheid van zoekmachines, het gebruik van long-tail keywords en het maken van effectieve bestemmingspagina's. Aangezien elke strategie specifieke kennis en vaardigheden vereist, kan samenwerking met een professionele expert voordelig zijn voor een efficiënte implementatie en optimale resultaten. Wil je meer weten over onze SEO campagnes? Boek dan vandaag nog een SEO strategiegesprek met een van onze SEO consultants.

Veelgestelde vragen


Hoe weet ik welke zoekwoorden het meest effectief zijn?

Als het gaat om het verbeteren van de PPC-prestaties van een bedrijf, kan SEO een effectief hulpmiddel zijn. Door het gebruik van zoekwoorden en optimalisatietechnieken kan jouw bedrijf zijn online zichtbaarheid maximaliseren en ga je daarnaast je totale marketing kosten verlagen. Om er echter voor te zorgen dat je deze doelen gaat bereiken, moet je bepalen welke zoekwoorden het meest effectief zijn voor je campagne.

Een manier om de best presterende zoekwoorden te identificeren, is door tools te gebruiken die het zoekvolume en de concurrentieniveaus analyseren, zoals Semrush of Ahrefs. Door te begrijpen hoe vaak er naar een bepaald zoekwoord wordt gezocht in vergelijking met andere zinnen die betrekking hebben op hetzelfde onderwerp, kunnen marketeers ontdekken welke meer kans op succes hebben. Bovendien kan het analyseren van de strategieën van concurrenten en het zien van wat voor hen werkt, helpen bij het nemen van beslissingen over het soort inhoud dat moet worden gebruikt bij het targeten van specifieke doelgroepen.

Het is ook belangrijk dat je de conversieratio's in de loop van de tijd vergelijkt en bewaard, omdat deze gegevens inzicht geven in het al dan niet aanspreken van bepaalde zoekwoorden bij klanten. Deze informatie helpt je bij het verfijnen van je campagnes door wijzigingen aan te brengen op basis van gebruikersgedrag, zoals het targeten van verschillende demografische categorieën of het veranderen van copywriting-tactieken. Met zorgvuldige monitoring van trends en behaalde resultaten van verschillende campagnes, kun jij vervolgens een effectieve strategie ontwikkelen die de PPC-kosten verlaagt en tegelijkertijd de ROI verhoogt.

Hoe kan ik mijn zichtbaarheid op sociale mediaplatforms vergroten?

Het is geen geheim dat sociale media de afgelopen jaren een steeds belangrijker instrument is geworden voor ondernemers, van klein tot enterprise. Met de steeds groeiende invloed van platforms zoals TikTok, Instagram en Facebook, krijgen organisaties een unieke kans om hun zichtbaarheid te vergroten en een nieuw publiek te bereiken. Het kan echter moeilijk zijn om te weten hoe je deze tools het beste kunt gebruiken om dit doel te bereiken.

Deze taak vereist een zorgvuldige afweging voor de meeste ondernemers; wat voor soort inhoud moeten ze plaatsen? Hoe vaak moeten ze posten? Welk platform werkt het beste voor hen? Met deze factoren moet rekening worden gehouden bij het plannen van een effectieve socialemediastrategie. Om een maximale impact te garanderen, kunnen bedrijven overwegen om externe professionals in te schakelen die ervaring hebben met het ontwikkelen van succesvolle campagnes.

Succes op sociale media kan inderdaad grote beloningen opleveren; grotere naamsbekendheid, verbeterde klantbetrokkenheid, groei van het websiteverkeer - allemaal essentiële elementen voor elk bedrijf dat wil slagen in de huidige competitieve markt. Desalniettemin zijn er, ondanks de potentiële voordelen, risico's verbonden aan een te grote aanwezigheid op sociale netwerken die moeten worden erkend voordat dergelijke strategieën worden toegepast. Een doordachte aanpak blijft dan ook essentieel als bedrijven de vruchten willen plukken van hun inspanningen op dit gebied.

Welke soorten inhoud moet ik maken om mijn organische rankings te verhogen?

Content creatie is een belangrijk onderdeel van SEO-strategieën en kan worden gebruikt om organische rankings te verhogen. Bij het maken van content, zoals bijvoorbeeld blogs, is het belangrijk om rekening te houden met het publiek, het doel en het platform dat voor distributie zal worden gebruikt. Er moet ook rekening worden gehouden met verschillende soorten inhoud bij het overwegen van wat te creëren om maximale zichtbaarheid op verschillende zoekmachines te garanderen.

Hieronder volgen enkele veelvoorkomende soorten inhoud die kunnen helpen bij het verbeteren van organische ranglijsten:

  • Geschreven inhoud: Denk hierbij aan blogs, whitepapers en eBooks die educatieve waarde bieden door onderwerpen te bespreken die verband houden met jouw bedrijf of branche. Deze stukjes geschreven inhoud bevatten doorgaans trefwoorden om relevante doelgroepen te bereiken via zoekmachines.

  • Visuele inhoud: afbeeldingen, video's en infographics zijn vaak belangrijke componenten voor effectieve online campagnes.Met dit soort content kun je op een boeiende (visueel prikkelende) manier communiceren met potentiële klanten, terwijl het ondertussen ook nog eens zorgt voor meer verkeer vanaf zoekmachines (door bijv. rankings te scoren in Google Afbeeldingen).

  • Social media posts: het posten van berichten op sociale media die teruglinken naar de bestemmingspagina van jouw website, kan de organische rankings verbeteren door het verwijzingsverkeer van andere platforms te vergroten. Bovendien is bewezen dat regelmatige interactie met volgers via verschillende kanalen hogere betrokkenheidspercentages aanmoedigt, wat in de loop van de tijd zou kunnen leiden tot verbeterde SERP-rankings.

Door inzicht te krijgen in de soorten beschikbare content en hoe deze bijdragen aan het verbeteren van organische rankings, kunnen bedrijven hun eigen SEO-strategie effectief op hen afstemmen om hun aanwezigheid op meerdere digitale platforms te optimaliseren. Door dit te doen, hebben bedrijven niet alleen de mogelijkheid om de PPC-kosten te verlagen, maar krijgen ze ook meer bekendheid binnen hun doelmarkt.

Hoe vaak moet ik mijn SEO-prestaties beoordelen?

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een strategische benadering om de zichtbaarheid van websites en de positie in organische vermeldingen op zoekmachines te verbeteren. Het omvat het optimaliseren van de inhoud, structuur, technische componenten en andere elementen die nodig zijn voor succesvolle SEO-prestaties. De effectiviteit van de SEO-inspanningen van een organisatie kan worden gemeten door regelmatige te kijken naar enkele van de belangrijke KPI's zoals organisch verkeer, conversieratio's en de keyword posities (hoe hoog je op Google staat).

Om te begrijpen waarom het beoordelne van je SEO-prestaties essentieel is, hebben we een leuk voorbeeld: neem een autocoureur die alle mogelijke voorbereidingen heeft getroffen; ze hebben hun voertuig zorgvuldig uitgekozen, het parcours uitgestippeld en meerdere keren een testrit gehad. Maar als ze tijdens de race zelf niet continu de snelheidsmeter in de gaten houden, zullen ze nooit weten hoe goed ze het doen ten opzichte van concurrenten of dat er halverwege de race aanpassingen moeten worden gemaakt om hen voor te blijven. Evenzo vereist het bewaken van de voortgang met SEO constante observatie en aanpassing als trends in de loop van de tijd veranderen.

Organisaties moeten ernaar streven hun SEO-strategie minstens één keer per maand te herzien; sommige bedrijven hebben echter een frequentere beoordeling nodig, afhankelijk van de veranderende omstandigheden in de sector. Tijdens deze beoordelingen moeten organisaties rekening houden met factoren als zoekwoordrangschikking, bouncepercentage, conversieratio's van organische verkeersbronnen, kwaliteit en kwantiteit van backlinks, laadsnelheid van pagina's enz., die allemaal een rol spelen bij het bepalen van het algehele succes bij het bereiken van de gewenste resultaten van een bepaald campagne. Bovendien moeten bedrijven aandacht besteden aan algoritme-updates die door zoekmachines worden uitgebracht, zodat de nodige wijzigingen kunnen worden doorgevoerd wanneer dat nodig is.

TIP: Zorg er bij het periodiek beoordelen van je SEO-prestaties voor dat je relevante statistieken gebruikt om de voortgang bij te houden en strategieën waar nodig aan te passen op basis van wat het beste werkt voor jouw zakelijke doelstellingen.

Conclusie

Wil je de PPC-kosten gaan verlagen? Dan kan SEO een krachtig hulpmiddel zijn. Het is niet alleen kosteneffectief, maar het stelt bedrijven ook in staat om hun zichtbaarheid op sociale mediaplatforms te vergroten en content te creëren die de organische rankings zal verbeteren. Sommigen beweren echter dat SEO te veel tijd en moeite kost om significante resultaten te genereren.

In werkelijkheid hangt de hoeveelheid tijd die nodig is om succesvolle SEO-campagnes te beheren af van de grootte en middelen van het bedrijf. Kleinere bedrijven met een beperkt budget willen misschien beginnen met zich te concentreren op een of twee primaire zoekwoorden in plaats van te proberen op alle gebieden tegelijk te concurreren. Bovendien kan het gebruik van geavanceerde tools, zoals software voor keyword research, ervoor zorgen dat er geen kostbare tijd wordt verspild aan het targeten van irrelevante zoekwoorden.

Met zorgvuldige planning en uitvoering hebben bedrijfseigenaren het potentieel om gebruik te maken van een grote pool van gekwalificeerde leads die actief op zoek zijn naar producten of diensten zoals die van hen - waardoor SEO een onschatbare troef wordt als het correct wordt gebruikt.

Wil jij weten hoeveel jij kunt gaan besparen op je PPC-advertenties door aan je organische rankings te gaan werken? Vraag een gratis SEO audit aan en ontdek hoe Bakklog als SEO bureau in Rotterdam jouw bedrijf online zichtbaar kan maken én je geld kan gaan besparen met SEO.