Customer Acquisition Cost (CAC) berekenen in 2023: wat je moet weten

Customer Acquisition Cost (CAC) is een belangrijke maatstaf voor het beoordelen van de prestaties van je marketing- en salesteams. Het helpt je te begrijpen hoeveel het kost om nieuwe klanten te werven, wat kan worden gebruikt om het succes van je klantenwervingsinspanningen te meten en de ROI te optimaliseren. In 2023 zal het nauwkeurig berekenen van CAC nog belangrijker worden, aangezien vrijwel alle bedrijven zoeken naar manieren om de acquisitiekosten van hun klanten te verlagen en tegelijkertijd hun ROI te maximaliseren.

Dan Lawson
Dan Lawson

In dit artikel onderzoeken we hoe je je CAC in 2023 kunt berekenen, welke factoren een rol spelen bij het berekenen van CAC, best practices voor het optimaliseren van je klantacquisitiekosten en strategieën om je CAC te verlagen. Laten we aan de slag gaan!

Inhoudsopgave

  1. Waar staat CAC voor?

  2. Wat is Customer Lifetime Value (CLV)?

  3. Waarom zou ik om mijn CAC of CLV geven?

  4. Hoe je jou CAC nauwkeurig kunt berekenen

  5. Strategieën om je CAC te verlagen

  6. Vergelijk je CAC met belangrijke bedrijfsstatistieken

  7. Onderzoek de gemiddelde CAC binnen de branche

  8. Conclusie: belangrijkste punten over klantacquisitiekosten

Waar staat CAC voor?

Customer Acquisition Cost (CAC) is een belangrijke maatstaf voor ondernemers om te begrijpen. Het evalueert de totale kosten die gepaard gaan met het werven van een klant, zoals marketingkosten en middelen die zijn bestemd voor het werven van klanten, zoals software kosten of sales kosten.

CAC (Customer Acquisition Cost) wordt gebruikt om te meten hoe efficiënt een bedrijf kapitaal investeert in klantenwerving. Hogere klantacquisitiekosten kunnen erop duiden dat een bedrijf niet efficiënt klanten werft, terwijl lagere klantacquisitiekosten helpen om een positief investeringsrendement (ROI) te behalen voor bedrijven die geld toewijzen aan klantenwerving, of het nou marketing of sales budget is.

Het kennen van de CAC helpt ondernemers bij het evalueren van hun investeringsbeslissingen bij het werven van nieuwe klanten; het geeft je niet alleen een waardevol inzicht in je marketinginspanningen, maar meet ook hoe effectief en kosten efficiënt het sales team is. Daarnaast helpt het je verbeteringen aan te brengen, zodat je jou aantal verworven klanten kan gaan vergroten zonder aanzienlijke kosten te maken.

Het is belangrijk om al je kosten te bekijken voor verschillende marketingkanalen, zoals marketing via sociale media, sales- en marketingkosten, advertentiekosten, marketinginvesteringen en geld besteed aan andere inspanningen zoals loyaliteitsprogramma's - anders krijg je geen goed overzicht van de totale uitgaven.

Wat is Customer Lifetime Value (CLV)?

Customer Lifetime Value, of CLV, is een maatstaf voor klantrelatiebeheer waarmee ondernemers de klantloyaliteit in de loop van de tijd kunnen meten. Het houdt rekening met de uitgaven van klanten en hoe vaak iemand een dienst afneemt of product koopt, waardoor bedrijfseigenaren de bereidheid en het vermogen van klanten om goederen en diensten te kopen, kunnen meten.

Met kennis van de customer lifetime value kunnen eigenaren hun marketinguitgaven optimaliseren door hun inspanningen te richten op het veiligstellen van langetermijnklanten en loyale klanten. Customer lifetime value is een belangrijke bedrijfsmaatstaf die een beeld schetst van de voortdurende klantrelaties van een bedrijf en kan helpen bij het identificeren van trends in het koopgedrag van klanten, waardoor bedrijven concurrerend kunnen blijven binnen hun branche. Als je weet dat een gemiddelde klant een relatief hoge CLV heeft dan maakt het ook wat minder uit als de CAC hoog zijn omdat het rendement alsnog hoog is.

Waarom zou ik om mijn CAC of CLV geven?

Voor elke bedrijfseigenaar zijn nieuwe klanten de levensader van hun succes - en inzicht in je klantacquisitiekosten (CAC) en klantlevensduurwaarde (CLV) is een essentiële stap om op een effectieve en efficiënte manier nieuwe klanten te werven.

Even een korte reminder; CAC is de som geld die een bedrijf moet uitgeven om één nieuwe klant te werven, terwijl CLV schat hoeveel een klant waard zal zijn in de loop van hun relatie met het bedrijf.

Het optimaliseren van de CAC en CLV kan een bedrijf op talloze manieren helpen, van het verbeteren van budgetteringsbeslissingen tot het helpen ontwikkelen van nieuwe strategieën voor het op de markt brengen van nieuwe producten of diensten.

Inzicht in deze twee statistieken geeft niet alleen inzicht in hoeveel nieuwe klanten je per kwartaal moet scoren, maar ook waar de middelen het beste kunnen worden ingezet om het rendement van nieuwe klanten te maximaliseren. Daarom moet het nemen van stappen om CAC en CLV te verbeteren een prioriteit zijn voor elke ondernemer die efficiënt en snel wil groeien.

Als je een SaaS bedrijf bent, spelen deze statistieken een nog belangrijkere rol. Een goede strategie om CAC voor SaaS bedrijven te verlagen, is door gebruik te maken van SEO. Meer weten over de beste SaaS SEO strategieën voor 2023? Lees hier onze ultieme SaaS SEO-gids voor 2023.

Hoe je jou CAC nauwkeurig kunt berekenen

Het begrijpen en nauwkeurig berekenen van de klantacquisitiekosten is een belangrijke maatstaf voor succesvolle groei op de lange termijn. Eerst moet je beginnen met het onderzoeken van enkele van de huidige klanten en kennis nemen van eventuele bijbehorende kosten. Dit kunnen marketinguitgaven zijn, zoals advertenties, netwerkevenementen of online campagnes. Zodra je alle mogelijke huidige actieve klanten hebt geïdentificeerd, kunnen we de kosten CAC en CLV gaan berekenen. Met deze pool van gegevens bij de hand, zou je nauwkeuriger moeten kunnen vaststellen hoe de kosten voor klantenwerving het beste kunnen worden verbeterd. Als je dit doet, kun je in de toekomst mogelijk geld besparen en de conversieratio's verhogen.

Er is een relatief eenvoudige formule die je helpt bij het berekenen van je CAC:

Klantacquisitiekosten (CAC) = Totale verkoop- en marketingkosten / aantal nieuwe klanten verworven

Formula to calculate customer acquisition costDaarnaast is het ook belangrijk om de klanten te behouden door de klanttevredenheid te verbeteren, aangezien een tevreden betalende klant mogelijk kan veranderen in terugkerende klanten en referrals, wat op de lange termijn de kosten verder gaat verlagen.

Strategieën om je CAC te verlagen

Een zo laag mogelijke CAC is uiteraard een belangrijk doel voor elke ondernemer. De grootste verschuiving die je in je marketing kunt maken om de klantacquisitiekosten te verlagen, is om weg te gaan van alleen de "bottom of the funnel" (de onderkant van de funnel of trechter) marketing.

Bottom of the funnel marketing

Wat we bedoelen met de onderkant van de trechter, is dat de meeste bedrijven zich alleen richten op klanten die op dit moment actief op zoek zijn naar hun product of dienst. Geschat wordt dat er op een bepaald moment slechts ongeveer 1 tot 2 procent van elke markt actief op zoek is naar dat product of die dienst.

Dat betekent dat er nog steeds 98 tot 99% van de andere mensen zijn die misschien wel nodig hebben wat jij te bieden hebt, maar ze beseffen het gewoon nog niet of het probleem dat jij voor de kan oplossen staat nog niet op hun to-do lijstje. Het is dus jouw taak om je bedrijf te positioneren op een manier waarin je de markt kunt opleiden om ervoor te zorgen dat ze jou merk onthouden en op een later moment alsnog bij jouw bedrijf aankloppen.

Je moet voorkomen dat je alleen vertrouwt op (zeer) dure advertenties

Deze verschuiving in je marketing focus kan een enorme impact hebben op je vermogen om klanten te converteren en de totale kosten per acquisitie te verlagen.

Om je een voorbeeld te geven, laten we zeggen dat we een restauranteigenaar zijn. Dus wat de meeste restaurants zullen doen, is op Google Zoeken gaan, wat betaalde advertenties weergeven en zoekwoorden targeten zoals restaurant bij mij in de buurt, restaurant in [stad] en ze zullen uiteindelijk enorme kosten per klik op dat zoekwoord betalen, concurrerend met een zee van andere ruis die er is in een ongelooflijk verzadigde markt zonder vertrouwen van hun klanten.

Bovendien betalen ze een PPC-bureau waarschijnlijk een enorme vergoeding van € 2.000 - € 5.000 per maand om die advertenties waar mogelijk te beheren en te optimaliseren.

Met dat in gedachten kun je je voorstellen hoe moeilijk het zal zijn om dat verkeer om te zetten, omdat ze je niet kennen en er op dat moment zoveel andere opties zijn, terwijl als datzelfde restaurant een andere aanpak zou kiezen en misschien dingen zou targeten dat mensen misschien zoeken voordat ze weten of hebben besloten dat ze naar een plaatselijk restaurant willen gaan, om zoekwoorden met lagere kosten per klik te vinden of, nog beter, om een SEO-strategie voor de lange termijn op te nemen, ze € 2.000 per maand kunnen uitgeven en groei blijven zien in zowel hun organische zichtbaarheid op Google als in termen van daadwerkelijke bedrijfsgroei.

Once you found informational keywords you can start writing informational blogs that:

  1. Help enorm vertrouwen op te bouwen en geloofwaardigheid te vestigen

  2. Positioneer jouw bedrijf als de expert in jouw vakgebied

  3. Je concurreert niet met een hoop anderen

  4. Je verlaagt de werkelijke kosten omdat SEO veel kosteneffectiever is dan PPC advertenties

Als u serieus bezig bent met het verlagen van je klantacquisitiekosten, dan is het belangrijk dat je je gaat focussen op het testen en optimaliseren van je funnels. Een eenvoudige methode is om tools zoals HotJar, Mouseflow of Lucky Orange te gaan gebruiken om bezoekersgedrag op jouw website te analyseren en sessie-opnames of heatmaps terug te kijken om te zien waar je mogelijk klanten verliest, waar klanten in de war raken of waar ze misschien gaan twijfelen omdat ze geen antwoord zien op een bepaalde vraag die ze hebben.

Dat gezegd hebbende, als je genoeg energie steekt in A/B tests en dit in de loop van de tijd gaat optimaliseren om je conversieratio te verhogen, zul je opnieuw je kosten per acquisitie aanzienlijk te verlagen en je winstmarge te vergroten.

Wanneer je de acquisitiekosten van klanten verbetert, moet je blijven testen. Eigenlijk moet je altijd A/B tests draaien om continu te kunnen verbeteren.

Een veelgemaakte fout die je wilt vermijden wanneer je iets test, of het nu op je website is of je advertentiecampagnes, is dat je er zeker van wilt zijn dat je niet te veel verschillende elementen tegelijk test. Als je bijvoorbeeld alles op je website gaat veranderen, van de knoppen, de tekst, de koppen, de afbeeldingen, de hele look en feel van de website en je ziet een gelijkmatige stijging of daling van de conversieratio, dan is het erg moeilijk om te weten welke van die veranderingen daadwerkelijk hebben geleid in die toename of afname.

It's obvious that there will be some instances, like if you're going through a Rebrand or you're getting a whole new website built, where it's difficult to avoid making those changes in bulk but generally if you are trying to test and optimize things you want to make sure your staggering the test that you're doing.

Het is duidelijk dat er in sommige gevallen, zoals wanneer je een rebranding ondergaat of een geheel nieuwe website laat bouwen, het moeilijk is om te voorkomen dat je die wijzigingen in bulk doorvoert, maar dit is een uitzondering. Als je dingen test zonder een compleet redesign, zorg er dan voor dat je kleine dingen test om er zeker van te weten dat je de impact nauwkeurig meet.

Vergelijk je CAC met belangrijke bedrijfsstatistieken

Wanneer je de klantacquisitiekosten berekent, is het belangrijk om te onthouden dat dit een belangrijke maatstaf is om de effectiviteit van de marketinginspanningen van jouw bedrijf te meten. Door je CAC te meten en te vergelijken met andere belangrijke statistieken, zoals lifetime value en retentiepercentage, kunnen je als bedrijf je ROI (rendement op investering) berekenen. Bovendien helpt het bijhouden van CAC in de loop van de tijd je om flexibel te blijven en gebieden te identificeren die meer aandacht nodig hebben of waar kostenbesparingen voordelig zouden zijn. Inzicht in hoe CAC aansluit bij andere statistieken geeft bedrijven ook meer inzicht in hun algehele prestaties.

Als je klantacquisitiekosten relatief hoog zijn, moet je mogelijk de prijzen van je diensten of producten verhogen om de winstgevendheid te vergroten, tenzij de LTV hoog genoeg is om op een ROI op de lange termijn te rekenen.

Formula to calculate the LTV:CAC Ratio

Onderzoek de gemiddelde CAC binnen de branche

Bij het onderzoeken van acquisitiekosten voor bedrijven binnen je branche is het belangrijk om te beginnen met kijken naar algemene trends en gemiddelden. Begin met het zoeken naar marketingtactieken die andere bedrijven gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken. Acquisitiekosten kunnen vaak worden verborgen onder marketingbudgetten.

Bovendien hebben veel online bronnen gegevens over vergelijkingen van acquisitiekosten per bedrijfstak, wat ongelooflijk informatief kan zijn en een nuttige leidraad kan zijn bij het opstellen van een budget voor acquisitie-inspanningen. Ongeacht de gekozen acquisitietactiek, bedrijven moeten voorafgaand aan de implementatie de kosten vooraf in overweging nemen voor een nauwkeurig resultaat van de gemiddelden van de acquisitiekosten van klanten in hun branche.

Chart showing the customer acquisition cost per industry

Conclusie: belangrijkste punten over klantacquisitiekosten

Klantacquisitiekosten (CAC) en je customer lifetime value (CLV) zijn een belangrijke maatstaf voor het beoordelen van de prestaties van je marketing- en salesteams. Door de CAC in 2023 nauwkeurig te berekenen, kun je gaan analyseren welke factoren van invloed zijn en best practices ontwikkelen voor het optimaliseren van je acquisitiekosten. Door branchegemiddelden te onderzoeken en te begrijpen hoe deze overeenkomen met andere statistieken, zoals lifetime value of retentiepercentage, kun je bovendien meer inzicht krijgen in je algehele prestaties. Ten slotte kun je door middel van A/B tests je CAC verlagen en tegelijkertijd de ROI van je sales teams gaan maximaliseren. Begin vandaag nog met het evalueren van je huidige kosten per acquisitie met deze tips in gedachten!

Wil je meer weten over hoe SEO je kan helpen je kosten per lead te verlagen? Plan direct een gratis strategiegesprek in met een van onze SEO-consultants.