
Er waren momenten waarop het aantal zoekwoorden op een pagina het belangrijkst was voor de zoekresultaten. Dat is al lang verleden tijd. Zoekmachines verbeteren voortdurend de algoritmes waarmee ze de ranking bepalen. Trucs die minstens een jaar geleden hebben gewerkt, zijn niet efficiënt.
Het is al moeilijk genoeg om alle SEO trends te volgen omdat ze te snel veranderen. Daarnaast is het meestal ook een uitdaging om een balans te vinden die je website optimaliseert, zowel voor mensen als voor crawlers van zoekmachines. Het is dus ook zeker niet verwonderlijk dat zelf ervaren marketeers en bedrijfseigenaren onderweg enkele fouten maken.
Vandaag gaan we het hebben over de 5 meest voorkomende zoekmachine optimalisatie (SEO) fouten die je had kunnen maken en vertellen we je hoe je ze kunt corrigeren.
1. De verkeerde keywords
Hoewel de meeste mensen al weten dat de kwaliteit van keywords (zoekwoorden) belangrijker is dan hun kwantiteit, worden er vaak fouten gemaakt met het kiezen van keywords. Het is niet genoeg om alle mogelijke combinaties van keywords en zinnen te verzamelen. Hier volgen enkele veelvoorkomende fouten die mensen maken met keywords:
Irrelevante keywords
Het niet uitvoeren van een grondige keyword analyse is de eerste en de grootste SEO fout. Als je zoekwoorden niet relevant zijn voor het doel van je website, ga je geen goede ranking realiseren. Met irrelevante zoekwoorden bereik je je potentiële klanten niet. Kies dus vooral voor meer nauwkeurige keywords om je publiek te bereiken.
Als je bijvoorbeeld bouwmaterialen verkoopt en een andere site een blog is over het bouwen van huizen, zullen jullie doelen en zoekwoorden anders zijn. Als je een commerciële website hebt, gebruik je uitdrukkingen als "online bouwmaterialen winkel", "prijslijst van cement", "bestel bouwmaterialen online", enz. Voor een informatieve site over hetzelfde onderwerp zijn uw trefwoorden "huis bouwen", "hoe bouw je een huis", "kan ik een huis bouwen", enz.
Probeer nu actuele woorden uit deze zinnen te verwijderen. ‘Online winkel’, ‘prijslijst’ en ‘online bestellen’ worden overgelaten voor een commerciële site, en hoe en kan ik voor informatieve. Dit zijn de uitdrukkingen die je moet gebruiken bij je actuele zoekwoorden.
Trending zoekwoorden worden niet bijgehouden
Maak nooit content over willekeurige onderwerpen. Als je een nieuw bericht wilt schrijven, controleer dan of het onderwerp populair genoeg is. Hiervoor kun je Google Trends gebruiken. Voer het woord dat het onderwerp het beste beschrijft in het zoekveld in:
Het zoekvolume voor sommige keywords kan variëren afhankelijk van een seizoen of een land waarvoor je je inhoud maakt. Wees niet verbaasd als mensen in Sri Lanka niet op zoek gaan naar wollen truien. Analyse van trending keywords kan je niet alleen helpen je zichtbaarheid te vergroten, maar ook controleren of er vraag is naar een product, dienst of informatie die je levert.
Hoge keyword difficulty
Deze factor is cruciaal voor degenen die net de niche zijn binnengegaan. De meeste mensen denken dat hoe groter het zoekvolume van een zoekwoord is, hoe groter de kans dat ze veel bezoekers krijgen. Onthoud dat deze regel niet werkt als je een nieuwe speler op de markt bent.
Als een woord populair genoeg is, hebben sommige grote merken al over dit onderwerp geschreven. Je zult dus enorme inspanningen moeten leveren om met je site bovenaan te komen. Aan het begin van je weg heb je nog veel meer andere dingen om je zorgen over te maken. Begin met het selecteren van zoekwoorden met een lage of gemiddelde moeilijkheidsgraad. Je zou deze parameter moeten overwegen om te voorkomen dat je jarenlang moet strijden voor een hoge(re) ranking.
Uiteraard is dit een door data gestuurde keuze. Er zijn verschillende SEO-tools, zoals Serpstat en Moz, die deze gegevens voor je evalueren.
Keyword stuffing
Het gebruik van je keywords in elke zin is niet het beste idee. Het biedt niet alleen slechte gebruikerservaring, maar levert ook geen winst op voor je ranking. Deze simpele fout kan je gehele SEO strategie verpesten.
Door het vullen van de tekst met willekeurige keywords ziet je inhoud er onnatuurlijk en spam-achtig uit. Laten we eens kijken wat Google als ‘keyword stuffing’ beschouwt:
Irrelevante titeltags en meta beschrijvingen
Allereerst zijn title-tags en meta beschrijvingen stukjes HTML-code die door zoekmachines worden beschouwd tijdens het crawlen van je website. Deze elementen geven informatie over de inhoud van je pagina en kunnen je helpen je ranking gemakkelijk te verbeteren.
Ten tweede vormen de gegevens in title-tags en meta beschrijvingen het fragment dat wordt weergegeven in de SERP. Het beïnvloedt de beslissing van gebruikers over het al dan niet bezoeken van je pagina. Dit is de manier waarop mensen het zien:
Het niet gebruiken van relevante meta-titel en beschrijving kan ook verslechtering van gedragsfactoren veroorzaken. Wat betekent het? Laten we ons voorstellen dat je op zoek bent naar een iPhone XR en zoekt op 'iPhone XR'. Zoekmachines tonen je zowel informatieve als commerciële resultaten.
Je opent alleen die pagina's met informatieve bedoelingen, omdat je niets gaat kopen. Als een website die smartphones verkoopt, zijn commerciële bedoeling niet in zijn omschrijving markeert, kan het gebeuren dat je de website bezoekt maar niet de gewenste informatie vind. In dit geval is de tijd die je op een website doorbrengt erg kort, waarmee er een hoge "bouncerate" ontstaat. De crawler (robot) van de zoekmachine ziet dat deze door de website kruipt en besluit dat de pagina niet relevant is voor de zoekvraag. In dit geval verliest de pagina zijn positie in de zoekresultaten.
2. Technische optimalisatie
Weet je zeker dat search spiders je website crawlen en je inhoud correct indexeren? Als je geen technische SEO-audit uitvoert, heb je geen basis voor een goede ranking. Laten we gaan kijken naar de factoren die website-eigenaren niet vaak in overweging nemen.
Langzame website
In het langdurige maar waardevolle proces van het verzamelen van zoekwoorden en het verbeteren van je inhoud, zou je zo'n cruciale factor als paginasnelheid simpelweg over het hoofd kunnen zien. Deze SEO-fout kan verschillende gevolgen hebben.
Allereerst is de gebruiker afhankelijk van je paginasnelheid, aangezien de gebruiker moet wachten totdat de pagina volledig geladen is. Als mensen te lang wachten, keren ze terug naar de zoekresultaten voordat ze je pagina te zien krijgen.
Ten tweede kondigde Google aan dat het sinds 2010 rekening houdt met de rankingfactor van paginasnelheid. Ervaren ondernemers profiteren al ruim tien jaar van deze informatie. Het is natuurlijk nooit te laat om te beginnen!
Het is essentieel om deze parameter te controleren elke keer dat je extra informatie, zoals afbeeldingen, video's en documenten aan je pagina toevoegt. Je kunt PageSpeed Insight van Google gebruiken om de snelheid van je website te analyseren.
Site-architectuur negeren
Het aantal en de kwaliteit van pagina's die search crawlers in één sessie doorzoeken, is afhankelijk van je site structuur. Als je de structuur van je website niet optimaliseert, kunnen search crawles niet de belangrijkste en kwalitatief hoogwaardige inhoud vinden.
Hier zijn een paar factoren waarmee je rekening moet houden bij het organiseren van je site-architectuur:
Het robots.txt bestand. Door je site te crawlen, gaan zoekrobots overal waar ze zijn toegestaan. Je hebt zelf, tot op zekere hoogte, controle over dit proces. Maak dit txt bestand zelf om te voorkomen dat zoekmachines pagina's indexeren waarvoor je niet wilt dat je site wordt gerangschikt op Google, zoals bijv. een admin panel.
Sitemap. Dit bestand helpt je een duidelijke structuur van je website te bieden zodat crawlers de belangrijkste elementen van je site kunnen benadrukken.
Groepeer je content (inhoud) logisch.
URL-structuur. Met de URL kun je je logisch gegroepeerde paginahiërarchie weergeven voor zoekmachines om de structuur van je site beter te begrijpen.
Interne links. Deze links zijn belangrijk wanneer je de zichtbaarheid van je oudere berichten die relevant zijn voor je nieuwe, wilt verbeteren. Link naar de pagina's binnen één categorie. Het laat je gebruikers gemakkelijk navigeren tussen de verschillende bronnen binnen je website.
Niet geoptimaliseerde beelden
Als je je afbeeldingen niet optimaliseert, verlies je enorme kansen om je positie te verbeteren. Beperk allereerst hun grootte, zodat onder andere je paginasnelheid en de laadtijden verbeteren. Het is erg handig om het jpg-formaat voor foto's en png voor afbeeldingen te gebruiken. Daarnaast begint het webp-formaat populair te worden en is dit in steeds meer browsers beschikbaar.
Nog iets waar je rekening mee moet houden, is de alt te. Voeg het toe om zoekmachines te helpen begrijpen wat er op je afbeeldingen wordt weergegeven. Door deze actie worden je foto's gerangschikt in relevante zoekresultaten.
Dubbele inhoud
Het is je misschien niet opgevallen, maar het is heel goed mogelijk dat je website dubbele inhoud bevat. Wat is het? Het is dezelfde inhoud die op meer dan één pagina van je website voorkomt. Wanneer dergelijke inhoud wordt gevonden, kunnen zoekmachines niet beslissen welke pagina's ze moeten indexeren. Als gevolg hiervan wordt deze inhoud niet weergegeven in zoekresultaten.
Verwijder deze pagina's om mogelijke problemen in verband met dubbele inhoud te voorkomen. Als je ze om een aantal redenen niet kunt verwijderen, kun je:
gebruik 301 redirects naar de pagina's met originele inhoud
plaats de tag 'rel canonical' op je oorspronkelijke pagina.
Een van deze acties helpt je bij het identificeren van de paginaversie met prioriteit voor zoekmachines om deze te indexeren.
Niet mobiel vriendelijk (responsive) zijn
Hoewel het aantal mensen dat mobiele apparaten gebruikt om te zoeken met de dag toeneemt, hebben lang niet alle website-eigenaren mobiele versies van hun sites gemaakt.
Mensen gebruiken hun smartphones bijna elke keer dat ze naar bepaalde goederen of informatie willen zoeken. Het is best ingewikkeld om een desktopversie van een site op een mobiel apparaat te bekijken. Om de meeste van je potentiële bezoekers niet te verliezen, moet je je website zo snel mogelijk responsive maken.
Wat het belangrijkste is, vanaf juli 2018 houdt Google rekening met de snelheid van mobiele pagina's bij het rangschikken van websites voor de mobiele zoekresultaten. Zorg er dus voor dat het optimaliseren van de snelheid van mobiele pagina's het tweede is dat je doet na het optimaliseren van je desktopversie.
Voer de Mobile-Friendly Test uit om de responsiveness van je website te meten.
3. Inhoud van lage kwaliteit
Gekopieerde inhoud is niet alleen gemakkelijk te herkennen, maar wordt ook bestraft door zoekmachines. Maak unieke inhoud van hoge kwaliteit om je site positionering te verbeteren en nieuwe bezoekers aan te trekken.
Onthoud altijd dat je je website beheert voor mensen, niet voor search crawlers. Volg deze tips om ervoor te zorgen dat gebruikers op je pagina blijven als ze er eenmaal zijn gekomen:
Structureer de inhoud.
Gebruik visuals (afbeeldingen).
Let op je spelling.
Maak inhoud die relevant is voor de zoekwoorden die je selecteert.
Blijf uniek.
Verouderde inhoud is ook niet goed voor je bedrijf. Als niet op de hoogte bent van de huidige trends en interesses van je potentiële klanten, is de kans groot dat de inhoud (content) die je produceert niet relevant is. Gelukkig zijn er verschillende SEO-tools, zoals AnswerThePublic en Serpstat, die hierbij kunnen helpen. Voer een trefwoord in dat gerelateerd is aan je onderwerp en ontdek alle populaire zoekvragen. Deze vragen geven je nieuwe ideeën voor je inhoud.
4. Negeren van concurrentieanalyse
Sommige mensen negeren deze fase van site-optimalisatie. Als je geen concurrentieanalyse uitvoert, mis je een kans om fouten te vermijden die andere marktspelers, je concurrenten, hebben gemaakt. Als je je rivalen analyseert, kun je ook iets nieuws vinden om in je strategie te implementeren.
Bepaal allereerst wie je concurrenten zijn. De markt groeit voortdurend, dus je rivalen van vandaag zijn niet dezelfde als die van gisteren. Ga met Serpstat, Ahrefs of Semrush aan de slag om je concurrenten te volgen.
Met behulp van deze tools kun je belangrijke gegevens analyseren als:
Keywords die ze gebruiken
Sites waar ze backlinks van krijgen
Voorbeelden van hun metatags
Site structuur die ze maken
Hun belangrijkste bronnen voor website verkeer
Of ze in zoekmachines adverteren (gesponsorde zoekresultaten)
Denk eraan dat je je concurrenten nooit mag kopiëren. De informatie die je hebt gevonden, zou je moeten helpen ideeën te bedenken om je marketingstrategie te verbeteren.
Resultaten niet evalueren
Dat was het, een aardige lijst met acties ... Als je eenmaal alle fouten hebt gecorrigeerd en je SEO strategie hebt uitgewerkt, mag je nooit vergeten je resultaten te evalueren. Trends veranderen voortdurend, dus blijf altijd je analyses herzien en je website optimaliseren. Houd er ook rekening mee dat er na verloop van tijd technische fouten kunnen optreden.
Blijf zoeken naar manieren om je strategie steeds efficiënter te maken.
Wil jij verdergaan en een goede analyse laten maken van jouw huidige online onderneming of beginnen met zoekmachine adverteren? Vraag een gratis strategiegesprek aan en ontdek waar jouw kansen liggen.