
Een XML-sitemap toevoegen
Een XML-sitemap is een geweldige manier om zoekmachines te helpen bij het vinden en indexeren van alle pagina's op je website. Bovendien kan het de SEO van je website een boost geven door ervoor te zorgen dat al je pagina's correct aan elkaar zijn gekoppeld. De sitemap helpt crawlers ook de structuur van de website te begrijpen.
Crawlen is het doorzoeken van een website door een spider of robot van een zoekmachine. Een goede positie in Google krijg je dus alleen wanneer je Google helpt jouw website te begrijpen. En dat begrijpen doet Google door te crawlen om zo de inhoud van je website te kunnen scannen.
Werk de bedrijfsinformatie bij
Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen voor de SEO resultaten van jouw accountantskantoor, is ervoor zorgen dat de bedrijfsinformatie up-to-date en nauwkeurig is. Dit omvat onder andere de NAP (naam, adres en telefoonnummer) gegevens, kantooruren en aangeboden diensten. Je kunt deze informatie bijwerken op jouw website, maar ook op directoryvermeldingen en beoordelingssites.
Schrijf je eigen content (en maak het gemakkelijk leesbaar!)
Als accountant of boekhouder wil je dat jouw website als eerste wordt weergegeven wanneer mensen zoeken op termen als accountant nodig of boekhouding en financiën. Om dat mogelijk te maken, moet je de website optimaliseren voor zoekmachines, en deze SEO-checklist helpt je daarbij. Door zelf content, zoals bijvoorbeeld blogs of andere nieuwtjes, te schrijven en regelmatig een nieuw artikel op de website te plaatsen, bouw je een sterkere reputatie op, verhoog je het aantal bezoekers op de website, bouw je geloofwaardigheid op bij potentiële klanten en bevorder je relaties met bestaande klanten.
Maak waardevolle video's
Als je wilt dat jouw boekhoud- of financiële onderneming hoger scoort in Google, kun je dat onder meer doen door waardevolle video's te maken. Mensen zijn de hele tijd op zoek naar informatie over boekhouding en financiën, dus als je handige tips kunt geven in een videoformaat, is de kans groter dat je in de zoekresultaten wordt weergegeven. Bovendien zijn video's boeiender dan tekst, dus de kans is groter dat je de aandacht van mensen vasthoudt.
3 strategieën om inkomende links (backlinks) van andere sites op te bouwen
Inkomende links zijn een van de belangrijkste rankingsfactoren voor elke website, en dat geldt vooral voor bedrijven in de boekhoud- en financiële sector. Als je wilt dat jouw accountantskantoor of boekhoudbedrijf hoger scoort in Google, begin dan met het bouwen van inkomende links (ook bekend als backlinks) van andere websites. Hier zijn een paar tips:
1# Bouw connecties op met journalisten en bloggers
Door connecties op te bouwen met journalisten en bloggers, kun je regelmatig nieuwtjes blijven posten en deze laten delen via grotere media kanalen. Dit zorgt niet alleen voor een sterke backlink vanuit een website met een hoge autoriteit, maar ook voor een groter bereik.
2# Benader websites met oude of niet werkende links
Broken link building is het proces van het vinden van oude links op pagina's binnen je niche en het bereiken van de eigenaar van de website (webmaster) met eigen middelen om ze te vervangen. Hoe werkt dit? Vrij simpel eigenlijk. Als je een website tegen komt waarin een link verwijst naar een 404-pagina, kun je contact opnemen met de eigenaar (webmaster) van deze pagina en suggereren om te linken naar jouw content. Zolang je een stuk content van hoge kwaliteit hebt, zijn ze hoogstwaarschijnlijk bereid om de oude (gebroken) link te vervangen om snel de 404-fout te verwijderen.
#3 Begin met het genereren van leverancierslinks
Als je producten van andere leveranciers verkoopt, zou je een uitstekende kans kunnen hebben om hoogwaardige, gezaghebbende backlinks naar je site te scoren. Veel fabrikanten en leveranciers hebben een pagina waarop productleveranciers worden vermeld, meestal 'waar te kopen' genoemd.
Door een link in deze "directory's" te scoren, kun je gemakkelijk een backlink krijgen van een website met een hoge autoriteit.
Een analysetool implementeren
Als je wilt dat je bedrijf een succes wordt (en vooral ook blijft), moet je zichtbaar zijn op Google. En dat betekent hoog scoren in de zoekresultaten. Gelukkig zijn er een paar dingen die je kunt doen om je ranking te verbeteren. Implementeer eerst een analysetool op de website, zodat je de voortgang kunt volgen. Dit zal je helpen te identificeren welke SEO-strategieën werken en welke verbetering nodig hebben. Ten tweede is het belangrijk dat je ervoor zorg dat de website mobielvriendelijk (responsive) is. Steeds meer mensen gebruiken hun telefoon om naar bedrijven te zoeken, dus het is belangrijk dat jouw site op alle apparaten toegankelijk is. Ten derde, zorg voor content met de juiste keywords. Neem relevante zoekwoorden op binnen je website en blog posts, zodat Google kan zien dat jouw site relevant is voor de klanten die naar jouw diensten op zoek zijn.
Probeer een long-tail keyword strategie
Als het gaat om het rangschikken van jouw accountantskantoor op Google, zijn de dagen dat je slechts één of twee zoekwoorden gebruikt, voorbij. In plaats daarvan moet je je concentreren op long-tail keywords. Long-tail keywords zijn woordgroepen van drie of vier woorden die specifiek zijn voor wat je doet en waar de potentiële klanten naar op zoek zijn. In plaats van alleen het trefwoord boekhouding te gebruiken, kun je bijvoorbeeld boekhoudservices voor kleine bedrijven gebruiken. Dit vertelt Google precies wat je doet en wie de doelmarkt is. En omdat het specifieker is, is de kans groter dat mensen die naar die zin zoeken, ook echt geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt.