
Consumenten willen het allemaal, en ze willen het nu.
Hoewel het misschien onmogelijk lijkt, beschikken e-mail marketeers over de middelen om in ten minste een deel van de behoeften van de klant te voorzien, en daarom zijn er verschillende geautomatiseerde e-mails die elk bedrijf zou moeten gebruiken.
Wat is e-mailautomatisering?
E-mail automatisering is het verzenden van door tijd of actie geactiveerde berichten naar je e-mail abonnees met zeer relevante, gerichte informatie. Het idee achter e-mail automatisering is om de dagelijkse workflow van je e-mail marketing team te vereenvoudigen door het proces volledig te automatiseren.
Afhankelijk van welke e-mail marketing diensten tot je beschikking staan, moet het automatiseringsproces vrij eenvoudig zijn. Bij Bakklog en onze klanten gebruiken wij MailBlue - de Nederlandse provider van ActiveCampaign - om al onze processes in te richten.
Nadat je een lijst aanmaakt kun je een automatisering gaan aanmaken. De automatisering is heel visueel ingesteld zodat je precies ziet wat er gebeurt. Binnen de automatisering zet je triggers in om bepaalde acties op te starten zoals het versturen van een e-mail.
In een automatisering begin je meestel met het versturen van een eerste e-mail. Stel dat je een aantal hyperlinks in je e-mail hebt staan, dan kun je binnen de automatisering kijken wie op welke hyperlink heeft geklikt. Je kunt vervolgens aan de hand van dit soort metingen een ander pad nemen om een gebruiker te herinneren aan je vorige e-mail of bijv. een geheel nieuwe automatisering starten.
Wil je meer weten over de mogelijkheden met MailBlue? Plan een vrijblijvend strategiegesprek.
Waarom is e-mailautomatisering zo cruciaal voor e-mail marketeers?
Afgezien van het vereenvoudigen van je dagelijkse taken zijn er vele redenen waarom e-mail automatisering zo belangrijk is voor elke ondernemer. Allereerst helpt het om te voldoen aan de communicatiebehoeften van je klanten. Desgevraagd zei 25% van de consumenten dat ze ervoor kozen om zich af te melden van de nieuwsbrief van een merk, simpelweg omdat het een menselijke touch ontbeerde. Dat klinkt eenvoudig, maar het kan verschillende dingen betekenen. In dit geval ging het echter om een gebrek aan communicatie tussen hen en het merk.
Je klanten hebben ervoor gekozen zich op jou specifieke lijst te abonneren omdat ze denken dat je iets waardevols te bieden hebt, en als jeu het contact met hen bent kwijtgeraakt, gaan ze ervan uit dat je niet hebt wat ze nodig hebben, waardoor ze naar een alternatief gaan zoeken.
In 2019 beschouwde 84% van de consumenten klantenservice als een bepalende factor bij de beslissing om al dan niet bij een merk te kopen. Dat gezegd hebbende, als je niet consistent met je abonnees communiceert, is de kans groot dat ze niet van abonnees naar betalende klanten zullen springen. Als het gaat om merkloyaliteit, gaf 95% van de consumenten aan dat klantenservice een belangrijke factor was bij wie ze loyaal wilden zijn. Als ze niet op jou en je team kunnen vertrouwen, waarom zouden ze dan loyaal aan je bedrijf zijn?
Merkloyaliteit en vertrouwen opbouwen is essentieel. Als het gaat om het vertrouwen van merken, speelt de klantervaring een belangrijke rol, en als het goed wordt gedaan, kan e-mailautomatisering je helpen de ideale klantervaring te creëren.
8 geautomatiseerde e-mails die elk bedrijf zou moeten gebruiken
E-mailautomatisering biedt voordelen voor zowel jouw onderneming als de abonnees, dus als je deze marketingtactiek nog niet bent gaan gebruiken, moet je zeker overwegen of je dit langer blijft negeren. Ben je al een fan van deze e-mailmarketing tactiek? Overweeg dan om deze acht geautomatiseerde e-mails te gebruiken.
1. Welkomstserie
Een e-mail welkomstreeks is een van de meest gebruikte geautomatiseerde e-mailcampagnes door e-mail marketeers. Waarom? Omdat ze 86% effectiever zijn dan je standaard e-mail nieuwsbrief en een open rate kunnen hebben van ongeveer 91,43%.
Een welkomst-e-mailreeks bevat doorgaans minimaal twee e-mails die voor het eerst worden geactiveerd wanneer een nieuwe persoon zich aanmeldt voor de e-maillijst van een merk. Het aanmeldingsproces activeert de eerste e-mail die wordt verzonden, meestal een van de drie e-mails:
Welkom bij het merk
Bedankt voor je inschrijving
Een bevestigingsmail waarvoor een tweede aanmelding vereist is
De e-mail die volgt op het eerste bericht wordt meestal verzonden nadat een actie is ondernomen (zoals de secundaire opt-in) of is getriggerd door de tijd (wat betekent dat het was gepland om te worden verzonden na zoveel uren of dagen na het eerste bericht).
Houd er rekening mee dat er geen vaste regels zijn voor het aantal e-mailberichten dat je moet verzenden als onderdeel van een geautomatiseerde welkomstcampagne. Als je niet zeker weet hoeveel e-mails er moeten worden opgenomen, moet je twee varianten van de campagne A/B testen om te zien welke jouw abonnees meer betrokken houdt.
2. Bedank e-mail
Bedank e-mails kunnen om verschillende redenen worden verzonden. Het kan een onderdeel zijn van je geautomatiseerde transactionele campagnes of zelfs je welkomst-e-mailcampagnes. Het gaat erom dat je de waardering voor jou abonnees wilt tonen. Ze hebben tenslotte hun kostbare tijd genomen om een actie uit te voeren; ze verwachten dat je je waardering toont. Onthoud dat een beetje erkenning een lange weg kan gaan als het gaat om het opbouwen van relaties met je abonnees.
3. Transactionele e-mail
Transactionele e-mails zijn e-mails die worden verzonden nadat je abonnee een bepaalde actie heeft ondernomen. Deze zijn vooral belangrijk voor mensen binnen de e-commerce sector. Deze e-mails bevatten vaak een samenvatting van een aankoop, samen met alle relevante verzendinformatie die de consument nodig heeft om zijn product in de gaten te houden.
Geloof het of niet, transactionele e-mails hebben ongeveer 8 keer meer openingen en klikken dan elk ander type e-mailbericht. Ze genereren ook bijna zes keer meer inkomsten dan andere geautomatiseerde e-mailberichten.
4. Uitnodigingen voor evenementen
Evenement uitnodigingen zijn een ander uitstekend voorbeeld van een bericht dat adequaat kan worden gesegmenteerd en geautomatiseerd om naar je volledige e-maillijst te gaan of naar degenen die ervoor hebben gekozen om informatie over aankomende evenementen te ontvangen.
Als het gaat om marketing voor een evenement, geeft 40% van de evenement organisatoren aan dat deze geautomatiseerde e-mails het nuttigste onderdeel van hun marketingmateriaal zijn.
Geautomatiseerde uitnodigingen voor evenementen zijn niet alleen geweldig voor marketeers, maar ook voor je abonnees. Ze helpen lezers op de hoogte te houden van wat er met jouw merk aan de hand is en bieden ze interactieve materialen om hen te helpen meer te leren als ze geïnteresseerd zijn.
5. E-mail nieuwsbrief
Afgezien van een geautomatiseerde reeks welkomstmails, zijn e-mail nieuwsbrieven de op een na populairste geautomatiseerde e-mails die elk bedrijf zou moeten gebruiken omdat ze zo veelzijdig zijn.
E-mail nieuwsbrieven kunnen op één plek worden gebruikt om nieuwe inhoud te delen, aankondigingen te doen en nieuwe producten of diensten te promoten.
Als je geen automatische e-mail nieuwsbrief gebruikt, zijn hier een paar redenen waarom je deze aan je e-mail marketing arsenaal zou moeten toevoegen:
Ongeveer 83% van de B2B-marketeers gebruikt e-mail nieuwsbrieven voor content marketing. - Content Marketing Institute
Nieuwsbrieven hebben een gemiddelde open rate van 22% – Smart Insights
6. Productaankondiging/lancering
Productaankondigingen en lanceringen zijn uitstekend geschikt voor merken die als primair doel de verkoop van producten hebben. We leven in een tijd waarin consumenten geïnformeerd willen worden over de nieuwste producten. Als je iets nieuws aan de horizon hebt, wil je het vroeg laten zien met een teaser, zodat je opwinding onder je lezers kunt opwekken. Nu de releasedatum nadert, heb je de interesse van je klanten al gewekt en wachten ze op de aankondiging van de laatste release en staan ze te popelen om op 'meer informatie' te klikken of een aankoop te doen.
7. Voorraadupdate
Deze geautomatiseerde e-mails zijn geweldig om je e-mailabonnees betrokken te houden bij jouw website. Veel merken gebruiken cookies en andere technologie om pagina's of specifieke projecten bij te houden die hun klanten hebben bezocht. Als ze bijzondere interesse in een item tonen, houden deze cookies dit bij. Mocht het product niet op voorraad zijn, dan stuur je ze geautomatiseerd een aankondiging zodra je voorraad is aangevuld.
8. Feedback-e-mails
Je klanten willen gehoord worden en de beste manier om hen hun mening te laten geven, is door hen uit te nodigen deel te nemen aan enquêtes en hen voldoende mogelijkheden te geven om hun feedback over producten, diensten en hun algemene mening over je merk achter te laten.