Nog slechts 2 plekken beschikbaar voor nieuwe SEO-klanten deze maand!
Build an online business in these 7 simple steps

7 stappen om een online onderneming te starten

Het internet verandert zo snel dat een jaar online gelijk staat aan ongeveer vijf jaar in de echte wereld. Maar de principes voor het starten en laten groeien van een succesvol online bedrijf zijn helemaal niet veranderd.

Stephan Moerman
Stephan Moerman

Er is een bewezen reeks stappen die je kunt volgen om je succes te garanderen wanneer je een online onderneming wilt starten. Wij hebben duizenden mensen succesvolle bedrijven zien starten en laten groeien door het volgende te doen:

  1. Zoek een behoefte en vul deze in.

  2. Schrijf teksten die je product of dienst verkopen.

  3. Ontwerp en bouw een gebruiksvriendelijke website.

  4. Gebruik zoekmachines om verkeer naar je site te leiden.

  5. Bouw je reputatie op en toon je expertise.

  6. Blijf opvolgen met klanten en subscribers via e-mail.

  7. Verhoog je inkomen met back-end sales en upselling technieken.

Iedereen, van beginner tot doorgewinterde online ondernemer, kan profiteren van dit proces om te leren hoe je een online onderneming kunt starten.

Stap 1: Start je online onderneming en kies een behoefte die jij gaat vervullen.

De meeste mensen die net beginnen, maken de fout om eerst naar een product te zoeken en vervolgens naar een markt.

Om je kansen op succes te vergroten, begin je met een markt. De kunst is om een groep mensen te vinden die op zoek zijn naar een oplossing voor een probleem, maar niet veel resultaten vinden. Dit zijn namelijk de mensen die jouw klanten (kunnen) worden als je in een oplossing voorziet. Het internet maakt dit soort marktonderzoek eenvoudig:

  • Bezoek online forums om te zien welke vragen mensen stellen en welke problemen ze proberen op te lossen.

  • Doe keyword research om zoekwoorden te vinden waarnaar veel mensen zoeken, maar die niet veel concurrentie hebben met andere sites.

  • Bekijk je potentiële concurrenten door hun sites te bezoeken en noteer wat ze doen om aan de vraag te voldoen. Vervolgens kun je die informatie gebruiken om een product maken voor een markt die al bestaat - en het beter doen dan de concurrentie.

Ga je aan de slag binnen een B2B markt? Voorkom deze veel gemaakte B2B marketing fouten.

Stap 2: Schrijf teksten die je product of dienst verkopen.

Er is een bewezen sales formule die bezoekers door het verkoopproces leidt vanaf het moment dat ze op je website arriveren tot het moment dat ze een aankoop doen:

  1. Wek interesse met een overtuigende titel.

  2. Beschrijf het probleem dat je product oplost.

  3. Stel je geloofwaardigheid vast als oplosser van dit probleem.

  4. Voeg reviews toe van mensen je die product al hebben gebruikt.

  5. Praat over het product en hoe het de gebruiker ten goede komt.

  6. Creëer een aanbod.

  7. Maak een sterke garantie.

  8. Creëer urgentie.

  9. "Vraag" naar de verkoop.

In je teksten moet je de concentratie leggen op hoe je product of dienst op unieke wijze in staat is om de problemen van de bezoekers op te lossen of hun leven te verbeteren. Denk als een klant en vraag "Wat levert het mij op?" of "Wat heb ik aan dit product (of deze dienst)?".

Stap 3: Ontwerp en bouw je website.

Laat dit nou net iets zijn waar wij goed in zijn. 😉 Als je eenmaal je markt en product hebt en je sales funnel hebt doorlopen en opgezet, ben je klaar om een website te laten maken. Vergeet niet om het simpel te houden. Je hebt minder dan vijf seconden om iemands aandacht te trekken - anders zijn ze weg, en komen ze waarschijnlijk nooit meer terug. Enkele belangrijke tips om in gedachten te houden:

  • Kies een of twee gewone lettertypen op een witte achtergrond.

  • Maak je navigatie duidelijk en eenvoudig, en hetzelfde op elke pagina.

  • Gebruik alleen afbeeldingen, audio of video als ze je boodschap versterken.

  • Voeg een aanmeldings aanbieding toe, zodat je e-mailadressen kunt verzamelen.

  • Maak het gemakkelijk om te kopen - niet meer dan twee klikken tussen je potentiële klant en de checkout (kassa).

  • Je website is je online "etalage", dus maak deze klantvriendelijk.

Wil jij een winstgevende website laten maken? Onderscheid jezelf van je concurrenten met een unieke (SEO) zoekmachine geoptimaliseerde website gebouwd door onze experts.

Stap 4: Gebruik zoekmachines om klanten naar je site te leiden.

Pay-per-click advertenties zijn de gemakkelijkste manier om bezoekers naar een gloednieuwe website te leiden. Het heeft twee voordelen boven wachten tot het verkeer organisch naar je toe komt.

Ten eerste verschijnen PPC-advertenties onmiddellijk op de zoekpagina's en ten tweede kun je met PPC-advertenties verschillende zoekwoorden testen, evenals titels, prijzen en sales funnels. Je krijgt niet alleen onmiddellijk verkeer, maar je kunt ook PPC-advertenties gebruiken om je beste, meest converterende zoekwoorden te ontdekken. Vervolgens kun je de zoekwoorden over je hele site verspreiden in je teksten, wat je ranking in de organische zoekresultaten zal helpen.

Stap 5: Bouw je reputatie op en toon je expertise.

Mensen gebruiken internet om informatie te vinden. Als je die informatie gratis aan andere sites verstrekt, krijg je meer verkeer en een betere ranking binnen grote zoekmachines zoals Google. Het geheim is om altijd een link naar je site op te nemen met elke versnapering aan informatie.

  • Geef gratis, deskundige inhoud weg. Maak blog posts, video's of andere content die mensen nuttig zullen vinden. Verspreid die inhoud via online article directories of social media zoals Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn.

  • Voeg een "stuur door naar een vriend" link toe op waardevolle inhoud op je website. Maak het delen zo makkelijk mogelijk.

  • Word een actieve expert in branche forums en sociale netwerksites waar je doelgroep rondhangt.

Je bereikt nieuwe lezers. Maar nog beter, elke site die je inhoud plaatst, linkt terug naar jouw website. Zoekmachines houden van backlinks van relevante sites en belonen je in de ranking.

Stap 6: Gebruik de kracht van e-mailmarketing om van bezoekers kopers te maken.

Wanneer je een opt-in-lijst maakt, creëer je een van de meest waardevolle activa van je online onderneming. Je klanten en abonnees hebben je toestemming gegeven om hen een e-mail te sturen. Dat betekent dus dat:

  • Je ze iets geeft waar ze om hebben gevraagd.

  • Je (levens)lange relaties met hen ontwikkelt.

  • De respons 100% meetbaar is.

  • E-mailmarketing is goedkoper en effectiever dan print, TV of radio omdat het zeer gericht is.

Iedereen die je website bezoekt en zich aanmeldt voor je nieuwsbrief, is een zeer warme lead. En er is geen betere tool dan e-mail om die leads op te volgen.

Stap 7: Verhoog je inkomen met back-end sales en upselling.

Een van de belangrijkste internet marketingstrategieën is het ontwikkelen van de levenslange waarde van elke klant, de LTV (Lifetime Value). Ten minste 36 procent van de mensen die een keer bij je hebben gekocht, zal opnieuw van je kopen als je deze opvolgt. Die eerste verkoop afronden is verreweg het moeilijkste - om nog maar te zwijgen van de duurste. Gebruik dus back-end verkopen en upselling om ze weer te laten kopen:

  • Bied producten aan die hun oorspronkelijke aankoop aanvullen.

  • Verstuur elektronische loyaliteit coupons die ze bij hun volgende bezoek kunnen inwisselen.

  • Bied gerelateerde producten aan op je "Dank u" pagina na aankoop.

Beloon je klanten voor hun loyaliteit en ze worden nog loyaler.

Het internet verandert zo snel dat een jaar online gelijk staat aan ongeveer vijf jaar in de echte wereld. Maar de principes voor het starten en laten groeien van een succesvol online bedrijf zijn helemaal niet veranderd. Als je net een online onderneming start raden we je aan om deze 7 stappen toe te passen. Als je al een tijdje online bent, doe dan een snelle beoordeling en kijk of er een stap is die je negeert, of die je in de eerste plaats nooit hebt kunnen doen. Met de basis kun je niet fout gaan.