
Ze zeggen dat het tegenwoordig gemakkelijker is dan ooit om een bedrijf te starten. Ergens is dit wel waar, omdat je dankzij het web vanaf dag 1 miljoenen potentiële klanten van over de hele wereld kunt bereiken. Eerst moet je meer verkeer naar je start-up genereren zodat je zichtbaar wordt voor je potentiële klanten.
Maar eerlijk gezegd gebeurt dat zelden. Het internet wordt een zeer competitieve plek, waar het steeds moeilijker wordt om op te vallen, vooral voor nieuwe jonge start-ups die nog weinig brand awareness hebben opgebouwd.
Voor deze mensen hebben wij een lijst samengesteld met vijf onconventionele manieren om de site van je start-up een gestage stroom verkeer te bezorgen. Zoals altijd zijn het wel tips waar je moeite in moet stoppen, het gaat nooit vanzelf - anders zou iedereen namelijk meer verkeer genereren!
1. Maak gebruik van andere sites
Tijdens de eerste fase is Google voor veel start-ups geen vriend. Je website heeft simpelweg geen verkeer of autoriteit om in de resultaten van zoekmachines te verschijnen.
Gelukkig zijn er een aantal manieren waarop je verkeer kunt genereren zonder Google. De beste manier om je online bedrijf te laten groeien, is door gast blogs te schrijven. Je kunt geweldige blogs schrijven, maar als je 0 lezers op je eigen website hebt heeft het natuurlijk geen zin om deze daar te plaatsen. Gelukkig is hier een goed alternatief voor; schrijf een goed artikel van 3000 woorden voor iemand anders.
Je zou kunnen zeggen dat guest blogging niet echt onconventioneel meer is, en je hebt helemaal gelijk! Dit is wat we hebben gedaan om het effectiever te maken:
Houd elke keer dat je een artikel schrijft, elke uitgaande link bij die je opneemt. Zodra je gastpost live gaat, gebruik je deze als een kans om een professionele relatie aan te gaan met de auteur van het artikel waarnaar je linkt.
Overdrijf het echter niet, elke uitgaande link moet vooral waarde bieden aan het publiek. Je hebt vaak de keuze tussen verschillende inhoudsbronnen van verschillende auteurs om naar te linken.
Neem contact op met deze auteurs en ga voor degene die het meest waarschijnlijk een wederkerige, wederzijds voordelige relatie aangaat.
Gefeliciteerd, je hebt nu niet alleen een backlink van een grotere site, je staat nu ook op de radar van andere auteurs, die geneigd zullen zijn om de gunst te bewijzen en naar je te linken in toekomstige artikelen.
Als je consequent gast blogs plaatst, zul je na verloop van tijd artikelen op grotere sites kunnen publiceren en een autoriteit binnen je industrie worden. Het is dus belangrijk om zo vroeg mogelijk te beginnen met het pitchen van gast blogs.
Afgezien van het plaatsen van gast blogs, kun je ook gebruikmaken van belangrijke sites met een hoge DA (Domain Authority) zoals Quora, Medium of Reddit. Maak een bericht aan of beantwoord vragen die relevant zijn voor het zoekwoord waarvoor je wilt rangschikken.
In dit artikel gaan we dieper in op het behalen van succes met deze tactiek.
2. Maak zeer deelbare, interactieve content
Een van de beste manieren om bezoekers aan te trekken, is door content te creëren.
Idealiter niet de gemiddelde alledaagse content, maar deelbare content van hoge kwaliteit. Helaas is het maken van dergelijke content gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Maar in tegenstelling tot wat sommige mensen denken, is het produceren van geweldige content, het soort dat mensen graag willen delen, geen giswerk, en zeker geen geluk. Het is een combinatie van mooie verhalen, eigenbelang (die van hen, niet die van jou) en consistentie.
Overweeg om een stukje interactieve inhoud te maken in plaats van nog een gast blog te schrijven. Je kunt eerdere berichten zelfs opnieuw gebruiken.
Hier zijn enkele voordelen van het gebruik van interactieve inhoud:
Interactieve content is zeer deelbaar
Het trekt veel meer aandacht dan statische inhoud
Je krijgt betere conversie dan met statische conversiepagina's
Een bepaald type waarvan is bewezen dat het effectief is, zijn quizzen.
Het maken van een quiz in tegenwoordig lang niet zo moeilijk als vroeger. Je hebt geen programmeer- of technische vaardigheden nodig om een boeiende quiz te maken. De meeste enquête makers die je online kunt vinden, bieden ook quizmogelijkheden en kant-en-klare quiz-sjablonen.
3. Bouw een woordenlijst of kennisbank
Elk bedrijf of elke niche heeft zijn eigen jargon en afkortingen. Je kunt ervan uitgaan dat jouw doelgroep de jargon goed begrijpt, of je kunt een woordenlijst of documentatiepagina maken. Ik stel het laatste voor.
Idealiter zou je een aparte pagina kunnen opzetten om elke populaire term binnen jouw niche uit te leggen. Maak een lijst van zoveel mogelijk termen als je kunt bedenken en begin met het schrijven van een stuk inhoud van ongeveer 300 woorden per term.
Geef ze wat tijd om grip te krijgen. Kom vier weken later terug welke voorwaarden organisch verkeer genereren. Maak vervolgens een speciale blogpost over de meest populaire termen (1000+ woorden) om meer bezoekers naar je website te leiden.
Vergeet niet de oude pagina's in de woordenlijst door te leiden naar de nieuwe om te voorkomen dat twee van je pagina's strijden om hetzelfde zoekwoord.
We hebben deze tactiek zelf met groot succes geprobeerd. We hadden nooit verwacht dat we 2500 bezoekers per maand zouden krijgen van mensen die op zoek waren naar ‘gesloten vragen’, toch waren de resultaten mind blowing!
4. Wees niet bang voor zoekwoorden met een laag zoekvolume
Wanneer je voor het eerst begint, heb je niet de autoriteit om te ranken voor de grote zoekwoorden met een hoog volume in jouw markt. Concentreer je in plaats daarvan op zoekwoorden die dicht bij je USP liggen of combineer een van de grote zoekwoorden met iets wat je bedrijf/start-up uniek maakt.
Deze zoekwoorden hebben niet het grootste zoekvolume, maar het zal een stuk eenvoudiger rangschikken en je krijgt verkeer van long tail-variaties.
Controleer voor elke zoekwoord kandidaat of er voldoende nauw verwante zoekwoorden zijn met een bepaald zoekvolume. Om deze long tail zoekwoord variaties op te zoeken, kun je dezelfde tools en methoden gebruiken als voor gebruikelijk zoekwoordonderzoek.
We hebben dit op de proef gesteld. Een van onze best presterende blog artikelen (in termen van organisch verkeer) is een voorbeeld hiervan. Wat blijkt? De zoekwoorden hebben niet het grootste zoekvolume, maar wel heel veel long tail-variaties (1000+)
De gedachte achter deze benadering is dat long tail-zoekwoorden eenvoudiger te rangschikken zijn binnen zoekmachines zoals. Als je het volume van die long tail-zoekwoorden samen combineert, breken ze gelijk met het volume van een enkele term met een hoog volume.
5. Vertaal je (beste) inhoud
Zoals eerder vermeld, kan internet een competitieve plek zijn. Zeker als je je richt op een Engels publiek. Wanneer je echter weggaat naar andere talen (gesproken door jouw doelgroep), open je een heel nieuw scala aan mogelijkheden.
Dit is waar internationale SEO om de hoek komt kijken. Voor een van onze klanten hebben een van onze beste blogposts (in termen van organisch verkeer) vertaald van het Engels naar 5 talen. De Spaanse versie bleek het meest succesvol, omdat deze de grootste populatie heeft.
Wanneer je de talen combineert, genereren deze vertalingen 60% extra maandelijks verkeer wat zeker belangrijk kan zijn.
Pas op! Er zijn enkele valkuilen met betrekking tot internationale SEO. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je de zoekwoorden voor elke taal optimaliseert. Het is belangrijk om te begrijpen dat ook als een zoekwoord goed presteert dit niet betekent dat de (letterlijke) vertaling voldoende is. Het kan zijn dat je voor specifieke talen andere keywords moet gebruiken.
Conclusie
Zoals de meeste, zo niet alle, start-ups, moeten we allemaal onderaan beginnen. Ik hoop dat deze tactieken je wat inspiratie of advies zullen geven over hoe je het verkeer naar je site een vliegende start kunt geven. Ondernemers, vergeet niet; het bouwen van je start-up is een marathon, geen sprint.
Heb jij hulp nodig bij het groeien van je startup, het ontwerpen van converterende landingspagina's of het bouwen van een marketing strategie? Neem vrijblijvend contact op.